Gå til hovedindhold
KKR
Politik
Trafik og veje

Trafik, infrastruktur, klima og miljø

KKR Hovedstaden har til opgave at varetage kommunernes fælles interesser for regional infrastruktur samt på klima- og miljøområdet.

Indhold

    Kommunerne og regionerne ejer og driver i fællesskab de trafikselskaber, som står for udbud og drift af kollektiv bustrafik. KKR Hovedstaden skal sikre sammenhængen i kollektiv trafik og udarbejder fælles forslag om statslige infrastrukturinvesteringer i regionen.

    Movia

    I Region Hovedstaden har kommunerne et fælles trafikselskab, Movia. Trafikselskabet fungerer som operatør, der står for udbud og drift af kollektiv bustrafik. KKR Hovedstaden drøfter løbende den kommunale interessevaretagelse i forhold til Movia.

    Infrastruktur i regionen er dog også et indsatsområde, hvor KKR Hovedstaden varetager kommunernes fælles interesser. Det sker bl.a. gennem udarbejdelse af fælles forslag om statslige infrastruktur- og mobilitetsinvesteringer i regionen.

    VIP-Infrastrukturprojekter

    KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden har i sommeren 2025 sammen vedtaget en strategi for styrket mobilitet i hovedstadsområdet:

    Strategien indeholder bl.a. indsatser for at styrke den kollektive trafik og cykelinfrastruktur samt for at reducere trafikstøj – 5 prioriterede VIP-projekter.

    Strategien bygger på en tværgående mobilitetsanalyse for hele hovedstadsområdet, som KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden har gennemført i 2024. Analysens formål var at bidrage med styrket viden om og muligheder for den tværgående mobilitet. Analysen viser, hvordan mobiliteten ser ud til at udvikle sig fra 2025 og frem mod 2035. Derudover regner analysen på mulige bud på løsninger og muligheder for at imødekomme de udfordringer, som der ses ind i.

    De 5 prioriterede mobilitets -og infrastrukturprojekter fra 2025 er:

    • S-togseksprestunnel København H – Hellerup
    • BRT på linje 150S, 200S og 400S
    • Udbygning af supercykelstinettet
    • Udbygning af rute 16 ml. Frederiksværk og Hillerød
    • Hastighedsnedsættelser på udvalgte bynære motorveje

    Styrket mobilitet for et hovedstadsområde i udvikling | hovedstadenskommuner.dk (pdf)

    Tværgående mobilitetsanalyse for hovedstadsområdet | hovedstadenskommuner.dk

    Strategien fra 2025 bygger oven på de fælles infrastrukturprioriteringer, som KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden vedtog i 2026 – de såkaldte 7+3 prioriterede VIP-projekter. VIP-projekterne udgør et samlet bud på, hvilke infrastrukturprojekter der bør prioriteres i hovedstadsområdet i de kommende år.

    Fælles infrastrukturprioriteringer (pdf)

    VIP-projekterne inkluderer:

    Automatisering af S-tog (pdf)

    Hillerødmotorvejen (pdf)

    Kystbanen (pdf)

    Ny togforbindelse Roskilde-Kastrup (pdf)

    Ring 5 Syd (pdf)

    Østlig Ringvej (pdf).

    Yderligere projekter:

    Forlængelse af metro (pdf)

    Forlængelse af Farum S-tog til Hillerød (pdf)

    Ombygning af Hillerød Station (pdf).

    Trafikcharter for Greater Copenhagen

    De 85 kommuner og 4 regioner i Hovedstaden, Sjælland, Skåne og Halland i Greater Copenhagen-samarbejdet har vedtaget et fælles trafikcharter med en række prioriterede infrastrukturprojekter for at understøtte høj tilgængelighed og mobilitet på tværs af Greater Copenhagen-metropolen.

    Trafikcharter

    Fokus er bl.a. på Københavns Lufthavn, en fast Femernforbindelse, en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, metro mellem København og Malmø, et sammenhængende kollektiv trafiksystem samt grøn mobilitet etc.

    KKR Hovedstaden er politisk forum for kommunernes fælles drøftelser om koordinering og tværkommunalt samarbejde på klima-, miljø- og planlægningsområdet.

    Tværkommunalt samarbejde

    I KKR Hovedstaden har kommunerne politiske drøftelser af samarbejde på miljø-, klima-, energi- og planlægningsområdet. Drøftelserne omhandler blandt andet energi- og klimastrategier, klimatilpasning, fælles løsninger af opgaver på det tekniske område, digitalisering og øvrige fælleskommunale samarbejder.

    Fælles vision

    Kommunerne i hovedstadsområdet har sammen med Region Hovedstaden vedtaget en fælles vision om, at hovedstadsregionens el- og varmeforsyning skal være fossilfri i 2035 og transportsektoren i 2050. Der er i regi af projektet, "Energi på Tværs", vedtaget 34 konkrete tiltag, som kommunerne nu samarbejder om at gennemføre.

    Energi på Tværs.dk

    Klimaalliancen

    Klimaalliancen er et partnerskab mellem KL og Realdania, der lægger et solidt fundament for klimahandling i hele Danmark frem til 2027 og har til formål at understøtte kommunernes implementering af deres DK2020-klimahandlingsplaner.

    Klimaalliancen giver de 98 danske kommuner og fem regioner mulighed for at koordinere klimaindsatser og udvikle strategiske og tværgående klimainitiativer, med afsæt i deres klimahandlingsplaner.

    Læs om Klimaalliancen

    KKR spiller en aktiv rolle i Klimaalliancen, hvor der i hver KKR-geografi er indgået aftale om en geografisk organisering, som skal understøtte kommuner i KKR-geografien direkte med faglig viden til realisering af klimahandlingsplanerne.

    I hovedstadsregionen er det samarbejdet forankret i Klimaalliancen i hovedstadsregionen, der på vegne af de 29 kommuner driver det tværkommunale klimasamarbejde.

    KKR Hovedstaden arbejder også med klimadagsordenen gennem Greater Copenhagens Grønne charter "Greater Copenhagen Green", der adresserer samarbejdet på tværs af Hovedstaden, Sjælland, Skåne og Halland og kobler den grønne indsats med særlige perspektiver for partnerskaber med vidensinstitutioner og bæredygtige vækstmuligheder for erhvervslivet.

    Sidst opdateret: 2. december 2025

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Andreas Schløer Madsen

    KKR Hovedstaden

    Telefon: +45 3057 1267

    E-mail: ascm@kl.dk

    Chefkonsulent

    Gitte Bække

    KKR Hovedstaden

    Telefon: +45 2175 6478

    E-mail: gitb@kl.dk