Gå til hovedindhold
Børn og unge
Dagtilbud

SFO- og klubtilbud

I Danmark er der en lang tradition for, at børn og unge benytter sig af SFO-og klubtilbud. De er en unik arena for fællesskaber, demokratisk dannelse og det at lære at mestre livet.

Indhold

    Fritidstilbud kan skabe sammenhæng og fællesskaber 

    Kommunerne er ansvarlige for at tilbyde SFO-, fritids- og klubtilbud til børn og unge. Tilbuddene spiller en vigtig rolle i arbejdet med at skabe stærke fællesskaber. De kan skabe sammenhæng mellem skole og fritid og understøtte børn og unges trivsel og læring i løbet af hele dagen. 

    SFO-, fritids- og klubområdet er mangfoldigt. Tilbuddenes indhold, organisering og formål varierer, da de er tilpasset børn og unges behov i den enkelte kommune. KL samarbejder tæt med aktører og organisationer på området om at sikre gode rammer for høj kvalitet i fritids- og klubtilbud.

    Du finder relevante links til lovgivning mv. samt relevante dokumenter nedenfor.

    Pejlemærker for kvalitet i SFO- og klubtilbud

    KL har i samarbejde med kommuner, forskere og praktikere formuleret 13 pejlemærker for kvalitet i SFO- og klubtilbud.

    Pejlemærker for kvalitet i sfo og klubtilbud

    Pejlemærkerne peger på fem ting, som er vigtige at arbejde med, hvis man ønsker at styrke kvaliteten:

    1. Styring og ledelse: Det er vigtigt med lokalpolitisk fokus på kvalitet i SFO- og klubtilbud og tæt samarbejde ml. forvaltning, skoleledere og SFO- og klubledere.
    2. Fritidspædagogik: Børnenes og de unges perspektiv er afgørende at inddrage. De skal møde voksne, som arbejder systematisk med at skabe stærke relationer til og mellem børnene i fysiske rammer, som giver deltagelsesmuligheder for alle.
    3. Trivsel og fællesskaber: Skolen og SFO- og klubtilbuddene bør arbejde systematisk sammen om at give alle børn og unge oplevelsen af at have adgang til og høre til i fællesskaberne i fritiden.
    4. Faglig ledelse og evalueringskultur: Den faglige ledelse skal understøtte medarbejdernes professionelle dømmekraft. Det er vigtigt med stærke professionelle fællesskaber og en systematisk evalueringskultur i SFO- og klubtilbuddene.
    5. Overgange: I overgangen fra børnehave til SFO og mellem de forskellige fritidstilbud i løbet af skoletiden skal børn opleve fritidstilbud, hvor der er trygge rammer, aktiviteter som sikrer deltagelsesmuligheder for alle, og hvor de oplever, at de voksne kender deres baggrund og behov.

    Inspirationsmateriale til arbejdet med kvalitet i SFO- og klubtilbud

    BUPL og KL har sammen undersøgt, hvordan pædagoger,  ledere og kommuner arbejder med at skabe kvalitet i SFO- og klubtilbud. 

    Med afsæt i undersøgelsen er der lavet inspirationsmateriale, som består af rapporten ”Pædagogisk kvalitet i SFO- og klubtilbud”, en række refleksionsspørgsmål og tre inspirationsvideoer, hvor man kommer helt tæt på pædagoger og lederes daglige pædagogiske praksis og faglige refleksioner. 

    Find inspirationsmaterialet på Viden På Tværs hjemmeside