Redskaber til arbejdet med kvalitet i dagtilbud
Redskaber til arbejdet med kvalitet i dagtilbud
I dagtilbud og forvaltninger er man optaget af at sikre og udvikle kvaliteten af dagtilbud for at understøtte, at dagtilbuddene fremmer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse
![](/media/d2pb5qay/to-piger-paa-en-gynge-foto-af-kim-matthai-leland-boerneliv-i-sund-balance-2021.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1dab27bd01b69f0)
Måling af børns sociale og læringsmæssige kompetencer (HPA)
HPA-redskabet er et redskab til systematisk afdækning af, hvorvidt den pædagogiske praksis i dagtilbuddene understøtter børnegruppens personlige, sociale og læringsmæssige kompetencer.
![](/media/m3wlmqjm/pige-og-byggeklodser_pixabay.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1dab27bd01353a0)
Farvel til dagtilbud og goddag til skolen
Redskabet har fokus på at belyse børns robusthed og forandringsparathed med henblik på overgangen fra dagtilbud til folkeskole.
![](/media/tpylwfiy/tre-piger-der-sidder-og-holder-i-haanden-simon-klien-knudsen.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1da275eb5c5d020)
Læringshjul til dialog og vurdering af børns kompetencer
Læringshjulet har fokus på alle seks temaer i de pædagogiske læreplaner, hvor der for hvert tema er opstillet tre mål for børnenes kompetencer. Læringshjulet anvendes, når børnene er på vej mod halvandet år, tre år og seks år.
![Læringshjull til dialog og vurdering af børns kompetencer Læringshjull til dialog og vurdering af børns kompetencer](/media/xbjbjjqt/billede-laeringshjul-2-laeringshjul-til-dialog-og-vurdering-af-boerns-kompetencer.png?rxy=0.4833909691992131,0.46179309367037985&width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d9c63300c96290)
Temperaturmåling
Kommunerne og KL har i samarbejde udviklet 'temperaturmåling', som har til formål at måle den faglige kvalitet i dagtilbuddene.
![](/media/aaxlfwtq/tre-glade-boern-kl.png?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1dab27bd01d8cd0)
Fortællinger og evalueringsfællesskaber om børns sproglige udvikling
Fortællinger og evalueringsfællesskaber om børns sproglige udvikling har til formål at skabe dialog om og dokumentere udviklingen i børns sproglige kompetencer og karakteren af det sprogpædagogiske læringsmiljø, der fremmer denne udvikling.
![](/media/lmrcqmrx/paedagog-der-sidder-og-laese-i-bog-med-boern-simon-klein-knudsen.jpg?rxy=0.5481459914705695,0.6159574588339833&width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1da5a96ed6cb690)