Dagtilbud og skole
10 år efter specialtilbud
Elever, der har modtaget segregeret specialundervisning, går en noget sværere tid i møde efter 9. klasse end de almene elever. 10 år efter afslutningen på 9. klasse havde de i lavere grad fuldført en ungdomsuddannelse, de var beskæftiget i mindre omfang, og de var samtidigt markant oftere på offentlig forsørgelse.
![](/media/xdwdk3qu/skoletaske-unsplash.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d9c4784140ddb0)
Karaktergab mellem drenge og piger ved folkeskolens afgangseksamen
Analysen undersøger karaktergabet mellem drenge og piger ved folkeskolens afgangseksamen 2011-2022 med fokus på de enkelte prøvefags betydning for karaktergabet.
![](/media/dmdprobm/unge-mennesker-unsplash.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d9c48affc371f0)
Ungdomsuddannelse blandt unge med psykiatriske diagnoser
Formålet med dette analysenotat er at belyse, hvordan unge med udvalgte psykiatriske diagnoser i løbet af deres grundskoletid klarer sig i uddannelsessystemet senere. Fokus er på om, de gennemfører en ungdomsuddannelse og hvilken.
![](/media/sg5amxix/unge-mand.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1da275c080a05c0)
Elever med psykiatriske diagnoser og deres afgangsprøve i 9. klasse
Formålet med dette analysenotat er at belyse, hvordan elever med psykiatriske diagnoser klarer sig i skolen.
![](/media/v0wjqksj/haand-i-vejret-2-colorbox.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d9d9bda1404390)
Analyse af børns skolestart
Formålet med dette analysenotat er at belyse omfanget og udviklingen i, hvornår børn begynder i skole. Det gøres ved at se på andelen af børn, der starter tidligt i skole, får udsat skolestart, går børnehaveklassen om og andelen, der følger et traditionelt skolestartsforløb.
![](/media/w1ghhnwc/foerste-skoledag.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d9e6f5688baae0)
Udviklingen i elever i specialtilbud
Andelen af elever, der går i specialtilbud – kaldet segregeringsgraden – har været stigende siden 2015/16. I 2015/16 modtog knap 4,8 pct. af eleverne i de kommunale grundskoler undervisning i et specialtilbud. I 2018/19 var andelen af elever i specialtilbud steget til godt 5,3 pct., svarende til en stigning på 0,6 procentpoint. Især indskolingen har over de sidste fire skoleår oplevet en kraftig stigning i andelen i specialtilbud.
![](/media/c5gdrzy2/kolding.png?rxy=0.5075605494416361,0.4105038465215976&width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d9d9bdcc4b3ef0)