Karaktergab mellem drenge og piger ved folkeskolens afgangseksamen
Analysen undersøger karaktergabet mellem drenge og piger ved folkeskolens afgangseksamen 2011-2022 med fokus på de enkelte prøvefags betydning for karaktergabet.
Analysens hovedkonklusioner
- Både pigers og drenges karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangseksamen steg i perioden 2011-2019.
- Drengenes steg dog ikke lige så meget som pigernes, og som konsekvens er karaktergabet mere end fordoblet fra -0,38 til -0,83 karakterpoint i perioden.
- Prøverne i mundtlig og skriftlig dansk har under ét haft en stor betydning for karaktergabet i hele perioden. Fra 2011 til 2019 er karaktergabet dog gradvist blevet mere bredt forankret blandt prøvefagene, idet andre prøvefag har haft en tiltagende betydning.
- Fællesprøven i fysik/kemi, biologi og geografi er det prøvefag, hvor karaktergabet er vokset mest i perioden. En del af fagets større karaktergab indtraf i forbindelse med, at prøven blev ændret fra fysik/kemi til fællesprøve i fysik/kemi, biologi og geografi.