Elever med psykiatriske diagnoser og deres afgangsprøve i 9. klasse
Formålet med dette analysenotat er at belyse, hvordan elever med psykiatriske diagnoser klarer sig i skolen.

Analysens hovedkonklusioner
- Andelen af 9. klasses elever med en psykiatrisk diagnose er steget fra 8,3 pct. til 11,7 pct. fra skoleåret 2010/11 til 2017/18.
- Kun 48 pct. af elever med en psykiatrisk diagnose gennemfører grundskolens afgangseksamen (mod 87 pct. blandt unge uden diagnoser).
- Karaktergennemsnittet blandt elever med diagnoser, som gennemfører afgangseksamen, er på 6,8. Blandt eleverne uden diagnoser er det på 7,5.
- Karaktergennemsnittet for elever med autisme er højere end karaktergennemsnittet for elever med andre psykiatriske diagnoser, men det er kun en tredjedel som faktisk tager afgangseksamen.
Kontakt
Niels Henning Bjørn
Analyse & Makro
Telefon: +45 3370 3235
Email: nihb@kl.dk
Bodil Helbech Kleist
Analyse & Makro
Telefon: +45 3370 3636
Email: bohh@kl.dk