Kontakt
Andreas Hohwy Pallesen
Økonomisk Sekretariat
Telefon: +45 3370 3719
E-mail: anhp@kl.dk
Når kommunerne lægger et budget, er der oftest både ønskværdige budgetforslag, der investerer midler i nye løsninger, der kan frigøre et råderum på længere sigt og øge kvaliteten, men også et behov for besparelser, der frigør et råderum nu og her. For at understøtte en konstruktiv dialog mellem byråd og forvaltning, giver det god mening at tage en drøftelse af, hvilke dynamikker og perspektiver der kan være i organisationen ift. kommunens råderumsarbejde.
I KL’s spørgeskemaundersøgelse fra 2024 er der spurgt til, hvad der er de største udfordringer ved at skabe råderum på tværs af kommunerne. Her anses træthed i organisationen som den største udfordring. Dernæst vurderes det, at opfattelsen af, at effektiviseringer på velfærdsområderne er de facto besparelser, er den andenstørste udfordring for råderumsarbejdet. Disse to udfordringer var også de to af mest udbredte, da KL lavede samme undersøgelse i 2021.
Flere kommuner nævner, at de to største udfordringer hænger sammen. Oplever kommunens fagforvaltninger og politikere, at råderumsarbejdet opfattes som en besparelsesorden, så er det uundgåeligt, at råderumsarbejdet vil mødes af træthed i organisationen. Denne fortælling er der behov for at bryde, hvis kommunen skal lykkes med råderumsarbejdet, og det understøttes bl.a. af en dialog mellem byråd, forvaltning og borgere, hvilket beskrives nærmere i de efterfølgende afsnit.
En spørgeskemaundersøgelse, som KL foretog blandt økonomichefer i 2024, viser, at kommunerne i høj grad oplever, at de største udfordringer for arbejdet med at skabe råderum i budgetprocessen er:
Når sammenblandingen af begreber skaber utilsigtede dynamikker for råderumsarbejdet i organisationen, er det værd at opsummere, hvilke budgetforslag der tilvejebringer et økonomisk råderum. Økonomisk råderum kan overordnet tilvejebringes ved tre typer af forslag:

”Et budget vil og skal altid have noget af det, der glæder, og det der gnaver. Det er helt afgørende, at man får skabt et rum i byrådet og med forvaltningen, hvor man både kan snakke løsninger, men også svære prioriteringer på strukturelle udfordringer”.
Som indikeret ovenfor er effektiviserings- og investeringsforslag at foretrække frem for besparelsesforslag, idet de ikke indebærer en serviceforringelse for borgere og medarbejdere samt bidrager til at udvikle den kommunale drift. Den samlede portefølje af budgetforslag indeholder dog ofte både besparelses-, effektiviserings- og investeringsforslag for at få budgettet til at balancere.
Nogle forslag kan have elementer af alle typer forslag samlet i ét budgetforslag, og det kan i visse tilfælde gøre det svært at kategorisere forslaget i én af tre kasser. Dog vurderer størstedelen af kommunerne, at de fleste budgetforslag i sin helhed ofte kan kategoriseres i én af de tre typer.
Flere kommuner fremhæver, at en klar kategorisering understøtter en gennemsigtig beslutningsproces for byrådet, når de skal prioritere de enkelte budgetforslag. Udfordringen ved den tydelige klassificering kan dog være, at det også bliver tydeligere, hvilke forslag man gerne vil undgå. Her kan konsekvensen være, at fokus udelukkende ligger på at vedtage investeringer frem for at drøfte de uønskede besparelser - dette på trods af et sidstnævnte kan være forudsætningen for at investere.
Derfor er det understøttende for råderumsarbejdet, at forvaltningen og byrådet sammen tager en drøftelse af kommunens økonomiske rammer, samt hvordan begreberne ”besparelse”, ”effektivisering” og ”budgetudvidelse” omgås i dialogen. Det bidrager til et samarbejde mellem byråd og forvaltning om både de ønskværdige investeringer og de svære prioriteringer, der får budgettet til at gå op.
Flere kommuner søger ny inspiration til, hvordan der kan arbejdes med at skabe råderum i budgetprocessen. Derfor har KL udviklet Råderumsspilet, som er et brætspil, der simulerer den kommunale budgetproces. Formålet med spillet er at sætte gang i drøftelser og give nye perspektiver på, hvordan kommunen vil arbejde med at skabe økonomisk råderum.
Spillet er afprøvet i flere kommuner, hovedsageligt i byråd, men også i forvaltningen, på kurser og med borgerne. Læs mere om hvordan Norddjurs Kommune brugte Råderumsspilet på en borgerkonference:
Fremtidens velfærd var på spil, da Norddjurs inviterede borgerne til snak om prioriteringer
I spillet bliver deltagerne sat over for den økonomiske udfordring, som flere kommuner vil stå over for: Til næste budget skal der findes et økonomisk råderum på x (indsæt selv) millioner. Til at løse udfordringen får deltagerne et udvalg af råderumsforslag at vælge imellem - både besparelser, effektiviseringer og investeringer - og det er op til deltagerne at vælge, hvilke budgetforslag der skal satses på for at opnå det nødvendige økonomiske råderum. For at nå i mål skal alle typer budgetforslag i spil – dvs. at man både skal blive enige om, hvad man skal spare på, og hvordan det tilvejebragte råderum skal investeres.
Spillet fungerer særligt godt til kickstart budgetprocessen.
Læs mere og ræk ud til KL, hvis du er interesseret i, at Omstillings- og Udviklingsenheden faciliterer Råderumsspillet i jeres kommune.
En medvirkede faktor, der udfordrer en tydelig klassificering af budgetforslagene, er, at der en vis grad af subjektivitet i vurderingen af budgetforslaget. Tager man et eksempel som skærmbesøg i hjemmeplejen, så kan nogle borgere opfatte det som en serviceforringelse ift. et fysisk besøg, mens andre kan være tilfredse med at erstatte nogle af de fysiske besøg med et skærmbesøg. I en fremtid, hvor der kommer flere ældre og er mangel på arbejdskraft i plejesektoren, så kan skærmbesøg være en mere fleksibel løsning for at sikre, at de borgere, der har behov for et fysisk besøg, bliver prioriteret. Den dialog har man bl.a. haft i Viborg Kommune, hvor man havde en klar aftale mellem forvaltning og byråd i implementeringen af skærmbesøg.
I Viborg Kommune har man sat frigørelse af arbejdskraft på som en hovedopgave for kommunen frem mod 2030. Her har kommunen bl.a. aftalt definition for implementeringen af teknologiske løsninger, der gør det muligt at implementere skærmbesøg til flere borgere.
Klaus Christiansen, økonomidirektør, Viborg Kommune, fortæller således:
”Vi har haft en dialog mellem forvaltning og byråd ift. at undersøge, hvordan vi kan frigøre arbejdskraft frem mod 2030. Frigørelse af arbejdskraft har vi sammen defineret som en kerneopgave i kommunen, da arbejdskraft er fundamentet for at omsætte byrådets politiske visioner. Det har vi defineret tre spor for, hvor produktivitetsstigninger er et af sporene. Her landede vi på en retning for arbejdet, hvor man blev enige om at prioritere løsninger, der kan frigøre et råderum på velfærdsområderne, men at borgeren havde det sidste ord i forhold til at vurdere, om løsningen er en serviceforringelse eller ej.”
Klaus Christiansen fortæller om, hvordan kom til udtryk ved implementeringen af skærmbesøg:
”Et eksempel på dette er implementeringen af skærmbesøg. I Viborg Kommune oplever vi, at en stor andel af borgerne og medarbejdere er glade for skærmbesøgene, og derfor kan vi arbejde med at implementere skærmbesøg til en større del af borgerne. Nogle borgere og medarbejdere kan dog være modstander af skærmbesøg, og det har man aftalt at tage højde for. Skærmbesøg giver rigtig god mening i en stor geografisk kommune som Viborg og er et af værktøjerne til at frigøre arbejdskraft i en plejesektor, der vil blive udfordret i fremtiden. Men præmissen var altså først og fremmest en dialog mellem forvaltning og byråd, der satte rammerne for arbejdet.”
Formår kommunen ikke at skabe et rum for at arbejde med råderum på velfærdsområderne, som man fx har gjort i Viborg Kommune, så kan konsekvensen være, at man i højere grad kigger mod administrationsområdet til at tilvejebringe det nødvendige råderum.
I KL’s undersøgelse fra 2024 er der en markant tendens til, at politikerne efterspørger, at råderum tilvejebringes på administrationsområdet frem for velfærdsområderne, jf. figur 1. Dette bekræftes af VIVE’s undersøgelse fra 2025, Kommunalpolitisk Barometer, der har spurgt kommunalpolitikerne, hvordan en reduktion i bloktilskuddet skulle udmøntes på tværs af områderne. Her svarer politikerne, at administrationsområdet skulle reduceres med 28,5 pct. i tilfælde af, at kommunerne får færre penge. Dette på trods af, at administrationsområdet udgør ca. 16 pct. Det kan være et udtryk for en klar politisk prioritering. Dog kan det, i en tid hvor velfærdsområderne udfordres, også være understøttende for kommunens råderumsarbejde at sætte rammen for, hvordan man også kan drøfte de gode løsninger, men også svære prioriteringer på velfærdsområderne.

Figur 1: I hvilken grad oplever du, at politikerne i din kommune forventer effektiviseringer på velfærdsområderne og administrationsområdet?”