Udsatte børn og unges skolegang
I 2022 modtager over 73.700 børn og unge en tidligt forebyggende indsats, støttende indsats eller var anbragt uden for hjemmet. Omkring halvdelen af de udsatte børn og unge går i 0.-9. klasse i kommunale grundskoler i 2022.
Hovedkonklusioner:
- Flere end 73.700 børn og unge i alderen 0-17 år modtager i løbet af 2022 en tidligt forebyggende indsats, en støttende indsats eller var anbragt uden for hjemmet.
- Ca. halvdelen af de udsatte børn og unge går i 2022 i en 0.-9. klasse i en kommunal grundskole. De udgør ca. 8 pct. af de ca. 510.000 elever i 0.-9. klasse i kommunale grundskoler.
- Én ud af tre udsatte elever modtager segregeret specialundervisning i 2022. Blandt anbragte elever, gælder det ca. hver anden. Elever, der er anbragt på børne- og ungehjem, er i højere grad segregeret end elever anbragt i plejefamilie.
- Siden 2015 er segregeringsgraden både steget blandt udsatte og ikke-udsatte elever, hvor den største relative stigning ses blandt de ikke-udsatte elever.
- Omkring 77 pct. af de udsatte elever har højest generel trivsel i skoleåret 2022/2023. Blandt ikke-udsatte elever gælder det 88 pct.
- Udsatte elever har lavere trivsel end ikke-udsatte elever på alle fire trivselsdimensioner. Forskellen er størst ved faglig trivsel, hvor 85 pct. af de ikke-udsatte elever havde høj faglig trivsel i 2022, mens det blot var tilfældet for 69 pct. af de udsatte elever.
- Fra 2015 til 2022 falder andelen af både udsatte og ikke-udsatte elever med høj trivsel på alle fire dimensioner.
- Skolefraværet er højere blandt udsatte elever end blandt ikke-udsatte elever. I gennemsnit har udsatte elever knap 12 pct. skolefravær, mens det blandt ikke-udsatte er knap 7 pct. i skoleåret 2022/2023.
- Den gennemsnitlige fraværsprocent er højest på ældste klassetrin for både udsatte og ikke-udsatte elever. Udsatte elever i 9. klasse har i gennemsnit skolefravær på knap 15 pct. mens ikke-udsatte elever på samme klassetrin i gennemsnit har en fraværsprocent på 7,4.