Gå til hovedindhold
Nyhed
Ungdomsuddannelse
Børn og unge

Bedre datadeling med unge i KUI

Unge, der ikke får en god start på eller afbryder en ungdomsuddannelse, får i dag hjælp gennem den kommunale ungeindsats (KUI). Mange unge kan opleve, at kommunen kan være lidt uoverskuelig, og at det kan være svært at holde styr på aftaler og kontaktpersoner. En analyse fra 2023 viser, at de unge efterspørger ét samlet digitalt overblik. Derfor har KL kortlagt, hvordan data og systemer kan understøtte, at de unge får vist de relevante oplysninger ét sted.

18. nov. 2025

Indhold

    Til de unge, der ikke får en god overgang og start på – eller afbryder en ungdomsuddannelse, tilbyder alle kommuner en såkaldt helhedsorienteret indsats. Målet med den er hjælpe den unge i gang med enten job eller uddannelse. Det er den kommunale ungeindsats, der er rammen og fungerer som én samlet indgang for de unge. På trods af, at alle kommuner tilbyder en samlet indgang – kan kommunen godt være en lidt svær og uoverskuelig størrelse når man er ung. Og måske særligt hvis man som ung lever uden den faste struktur som enten job eller uddannelse skaber. Som ung kan barrieren for at få taget næste skridt kan være små ting. Det kan være man har glemt navnet på sin sagsbehandler eller hvornår den næste aftale foregår.

    Det fremgår af en analyse fra 2023 om hvad de unge, der er i kontakt med KUI savner. Helt overordnet ønsker de unge et samlet overblik og at deres oplysninger er samlet ét sted. Det handler særligt om aftaler, møder og kontaktoplysninger på de medarbejdere de unge er i kontakt med. For selvom der findes forskellige digitale selvbetjeningsløsninger på beskæftigelses- og uddannelsesområdet – er der ikke ét system, der giver de unge et samlet overblik. KL har på den baggrund gennemført en større kortlægning af hvad der skal til for at de unge kan få udstillet de relevante informationer. Over de sidste fem år har KL gennemført i alt fire analyser og har udover de unges ønsker afdækket det eksisterende systemlandskab, den nødvendige IT arkitektur til en ønsket dataunderstøttelse og senest datakvaliteten i den relevante data, der skal udstilles til de unge. 

    Hovedpointer i de enkelte analyser:

    2025 – Udstilling af kontaktoplysninger for KUI-målgruppen, KOMBIT

    • Datakvaliteten i Ungedatabasen er tæt knyttet til, hvordan data registreres og overføres fra de systemer, hvor oplysningerne først opstår.
    • Oplysninger om den unges uddannelsesstatus ikke vurderes at være i en kvalitet, hvor status entydigt kan afgøres, uden fortolkning (og derfor ikke kan udstilles for unge).
    • Data på kontaktpersoner i Ungedatabasen vurderes (heller) ikke til at være i en sådan kvalitet, at de på nuværende tidspunkt kan udstilles overfor den unge

    2024 – Arkitekturanalyse - Bedre datadeling med unge, KL

    • Kortlagde It arkitekturen bag dataunderstøttelse
    • Analysen anbefalede, at Mit Overblik bruges til at realisere et digitalt overblik for de unge.
    • At der sker en afdækning af datakvalitet og aktualitet ift. de relevante data 

    2023 – Bedre datadeling med unge i KUI, Resonans

    • Kortlægning og analyse af unges ønsker til dataunderstøttelse
    • Viste, at unge særligt efterspurgte data om kontaktpersoner, mødetidspunkter og deres planer

    2021 – Foranalyse af en digital understøttelse af den kommunale ungeindsats, Realize og Silverbullit

    • Kortlægning af omfanget af data
    • Kortlægningen viste behov for øget viden om hvordan digital understøttelse af de unges sag og datadeling med de unge kan styrke inddragelsen af de unge