Eksamenskarakterer - almene gymnasier (STX)
I dette analysenotat analyseres forskellene på eksamens- og årskarakterer på de almene gymnasier (Stx) for de elever, der blev studenter i årene 2012-2014. Som en del af analysen ses der nærmere på størrelsen af forskellen mellem skriftlige eksamens- og årskarakterer på tværs af gymnasier. En ensartet karaktergivning for ensartede præstationer på tværs af landets gymnasier er særdeles vigtig, fordi karaktererne er bestemmende for de unges valgmuligheder mht. videregående uddannelse.
![](/media/e34lcsqt/haand-i-vejret-unsplash.jpg?width=800&height=530&v=1d9c47b1a0fb9c0)
Analysens hovedkonklusioner
- Studenterne i årgang 2012-2014 fik 0,2 karakterpoint højere karakterer til mundtlig eksamen end de fik i mundtlig årskarakterer.
- Set for alle fag under ét er de skriftlige eksamenskarakterer 0,8 karakterpoint lavere end de gennemsnitlige skriftlige årskarakterer.
- På alle gymnasier med undtagelse af ét ligger de skriftlige eksamenskarakterer lavere end de skriftlige årskarakterer.
- Både i dansk og engelsk er der god overensstemmelse mellem de mundtlige eksamens- og årskarakterer (forskel på hhv. 0,1 og 0,0 karakterpoint). De skriftlige eksamenskarakterer i dansk hhv. engelsk ligger 0,7 hhv. 0,8 karakter-point under de skriftlige årskarakterer.
- I matematik ligger både de mundtlige og de skriftlige eksamenskarakterer under årskaraktererne, og forskellen er størst for de mundtlige karakterer.