Gå til hovedindhold
Digitalisering og teknologi

Arbejdsgange, forretningsviden og informationshåndtering

Kommunale myndigheder håndterer informationer på mange niveauer. Fra informationer på hjemmesider til dokumentation og oplysninger i it-systemer.

Indhold

    Effektiv håndtering af de mange typer af information stiller krav til den administrative tilrettelæggelse. Siderne her over fokuserer på administrativ informationshåndtering og redskaber hertil.

    Læs bl.a. mere om KL Forretningsviden og hvordan KL moderniserer blanketsamlingen for fortsat at sikre relevans af de administrative produkter, som KL udvikler og vedligeholder på vegne af samtlige 98 kommuner, og samtidigt at tilbyde kommunerne hjælp til at administrere på højt niveau.

    KL Forretningsviden (KLF)

    KL Emnesystematik (KLE) er en retskildebaseret kommunal taksonomi, der kan hjælpe kommunerne til at sikre korrekt og lovmedholdelig journalisering. Journalisering er et vigtigt fundament for sikring af kommunens dokumentation og vidensdeling, hvad enten sager og dokumenter opbevares på digital form (i ESDH systemer) eller på papir.

    KL Emnesystematik (KLE) 

    KLAR Drejebogen 2.1

    Omlægning af arbejdsgange er en del af hverdagen for mange kommunalt ansatte. Flere kommuner har efterspurgt et godt redskab til at foretage arbejdsgangsanalyser, som forudsætning for at sikre optimale processer. Derfor har KL nu udarbejdet en drejebog om arbejdsgangsanalyse. "KLAR Drejebogen 2.0" er en opdateret version af en tidligere KLAR Drejebog fra 2010.

    KLAR Drejebogen 2.0 (pdf)

    Sidst opdateret: 22. februar 2024

    Links

    Kontakt

    Konsulent

    Susanne Munch Nielsen

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3001

    E-mail: sumn@kl.dk