Kontakt
Martina Cavarretta Bertelsen
Sundhed & Ældre
Telefon: +45 3370 3153
E-mail: macb@kl.dk
Sundhedsreformen medfører ændringer i kommunernes sundhedsopgaver og i den kommunale økonomi. Denne tidslinje giver et samlet overblik over de vigtigste datoer og processer frem mod – og efter – den 1. januar 2027, hvor myndighedsansvaret for fire udvalgte sundhedsopgaver overgår fra kommunerne til regionerne.
Kommunerne har en helt central rolle i forberedelsen og gennemførelsen af opgaveflytningen. Det gælder både, når der skal leveres data om den nuværende opgaveløsning og tilhørende økonomi, og når der skal indgås aftaler med regionerne og gennemføres delingsprocesser om aktiver, passiver, personale og øvrige forpligtelser.
Det følger af sundhedsreformen at kommunerne i løbet af 2025 skal tilvejebringe oplysninger til regionerne om, hvordan opgaverne løses i dag og om omkostninger forbundet hermed.
På baggrund af Sundhedsstyrelsens afgrænsning af opgaveflyttet og afklaringen af økonomien heri, deler kommunerne detaljeret viden om de opgaver, der berøres af opgaveflyttet.
Kommunernes oplysninger suppleres med data vedrørende kommunernes aktiviteter for sundhedstilbud, der har indgået i grundlaget for økonomien i opgaveflytningen fra kommuner til regioner. Herunder antallet af pladser, forløb eller aktiviteter underopdelt hvor muligt, gennemsnitlige enhedsudgifter, samlede udgifter samt oplysninger om organisering af opgaverne.
Indenrigs- og sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at beslutninger efter 1. januar 2026 hos en kommune om væsentlige økonomiske dispositioner vedr. opgaver, der overføres pr. 1. januar 2027 til en region, kræver godkendelse eller kan ændres af den pågældende region hhv. det forberedende regionsråd i Østdanmark.
En region og en eller flere kommuner kan – hvis de vælger at indgå i et samarbejde – senest den 1. april 2026 indgå en horisontal samarbejdsaftale om en eller flere af de opgaver, som fra 2027 overgår fra kommuner til regioner efter overgangslovens § 5 eller sundhedslovens §118 d, hvor der også kan indgå yderligere sundhedsopgaver end hvad omfatter opgaveflyttet.
Region og kommuner vil kunne samarbejde om hele eller dele af opgaverne, men med regionalt myndigheds- og finansieringsansvar. De forberedende sundhedsråd har i 2026 det umiddelbare ansvar for forberedelsen af sundhedsrådets opgaver jf. overgangslovens § 33, herunder beslutning om samarbejdsaftaler. Det følger, at de forberedende sundhedsråd skal forholde sig til, om der er regionale sundhedsindsatser, som med fordel kan løses i samarbejde med kommunerne. Sundhedsrådenes forvaltning af regionens anliggender inden for sundhedsområdet beskrives i Regionslovens § 14 c.
Forud for etablering af og drøftelser i de forberedende sundhedsråd kan regioner og kommuner med fordel indgå i dialog om muligheder og ønsker for opgavevaretagelsen af sundhedsopgaverne, herunder deling af erfaringer, data og organisatoriske modeller.
Det er forventningen, at Kammeradvokaten udarbejder en vejledning til horisontale samarbejder i januar 2026 med henblik på at understøtte processen hos regioner og kommuner. De nærmere rammer for aftaleindgåelse, herunder varsel, gyldighedsperioder m.v. vil i overvejende grad blive reguleret gennem bekendtgørelser, som udstedes 1. januar 2026.
Det fremgår af aftalen om sundhedsreformen, at for at sikre forsyningssikkerheden har kommunerne pligt til at varetage driften af sundhedsopgaverne under regionernes ansvar og finansiering, såfremt regionerne anmoder herom, til og med 2028. Hvis ikke en horisontal samarbejdsaftale er indgået inden den 1. april, og regionen ønsker, at kommunen skal varetage driftsansvaret for en eller flere af sundhedsopgaverne, kan regionen altså give kommunerne et regionalt påbud/anmodning.
Delingsprocessen foregår i 2026 – og sker i to eller tre faser.
I fase 1 er kommunens opgave at udarbejde et udkast til en aftale mellem den afgivende og den modtagende myndighed om, hvilke aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der overføres.
Det fremgår af forårsaftalen at ejendomme, der helt eller overvejende er knyttet til de opgaver, der overføres fra kommuner til regioner skal overføres vederlagsfrit til regionerne. Udgangspunktet for overførslen er ejendommenes anvendelse som anvendt den 25. maj 2025.
Forud for aftalens indgåelse skal et aftaleudkast forelægges for repræsentanter for de ansatte, der skal overføres, samt sendes til regionsrådet, Delingsrådet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Kommuner i Region Sjælland og Region Hovedstaden forelægger aftale-udkastet til det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Ministeriet er bemyndiget til at kunne kræve en revisionspåtegning.
Kommunalbestyrelsen har frist for forelæggelse af udkast til delingsaftalen den 1. maj 2026.
I fase 2 forhandler kommunerne med den relevante region/sundhedsråd om indgåelsen af en aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Kan der ikke opnås enighed senest den 1. juli 2026, overgås til fase 3, hvor et Delingsråd, i tråd med kommunalreformen i 2005, vil træffe beslutning om, hvilke aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der skal overføres. Delingsrådet har frist for beslutning senest den 1. oktober 2026.
Myndigheds- og finansieringsansvaret flyttes fra kommuner til regioner. Opgaveflytningen og nedlæggelsen af den kommunale medfinansiering (KMF), der følger af sundhedsreformen, betyder, at et markant beløb flyttes ud af kommunerne. Det vil have byrdefordelingsmæssige, konsekvenser for kommunerne. Derfor etableres der i en overgangsperiode (frem til og med 2028) en likviditetsneutral overgangsordning med henblik på at håndtere byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne som følge af flyt af opgaver fra kommuner og bortfald af KMF.
Overgangsordningen neutraliserer tab og gevinster over 0,05 pct. af kommunens beskatningsgrundlag. Tilskuddet til kommuner med tab finansieres af bidrag fra kommuner med gevinst.
Overgangsordningen vil gælde frem til og med 2028 mhp. at de afledte konsekvenser ved sundhedsreformen vil kunne indgå i arbejdet i Finansieringsudvalget, der skal forberede ændringer i udligningssystemet.
Særskilt tidslinje med fokus på etablering af sundhedsråd og kommunale implementeringer.