Gå til hovedindhold
Social
Digitalisering og teknologi

Ny datastrategi for socialområdet: Hvorfor ønsker vi mere digital understøttelse og bedre data på socialområdet?

KL har i samarbejde med en række kommuner udarbejdet en strategi, der skal vise, hvordan socialområdet kan bevæge sig fremad digitalt og datamæssigt. Strategien er en del af arbejdet med at understøtte initiativer, lovgivning og andre aktiviteter på socialområdet med de nødvendige datamæssige og digitale forudsætninger for at udvikle området i en mere faglig og økonomisk bæredygtig retning.

Indhold

    Data og digitalisering skal understøtte politiske og strategiske mål

    Der findes i dag ikke en samlet strategi og plan for, hvordan kommunerne kan udnytte potentialerne i data og digitalisering som led i en faglig og økonomisk bæredygtig udvikling af socialområdet, hvor borgere oplever en mere sammenhængende, gennemsigtig og effektiv socialsektor med den nyeste viden om, hvad der virker. 

    Dette er fremhævet af Ekspertudvalget på socialområdet og i KL’s deskriptive analyse af socialområdets digitale og datamæssige stadie.

    Kommunerne mangler bl.a. af den grund den nødvendige, digitale infrastruktur, data af den ønskede kvalitet, sammenhæng herimellem samt en systematisk anvendelse af data.

    • Kommunerne oplever særligt udfordringer med at:
    • Koble/dele informationer på tværs. Både mellem fag- og økonomisystemer, forvaltninger og sektorer
    • Målrette kommunikation og datavisning til borgerne
    • Opsamle og anvende forskellige typer data som forløbsdata, progressions- og effektdata, mv.
    • Skabe sammenhæng mellem eksisterende systemer
    • Sikre den nødvendige kvalitet og anvendelse af data

    5 strategiske forretningsmål

    Som svar på kommunernes oplevede udfordringer, er der blevet prioriteret 5 strategiske forretningsmål:

    • Styrke det faglige og økonomiske prioriterings- og styringsrum
    • Øge medarbejdernes tid til deres kerneopgave
    • Skabe mere helhedsorienterede, målrettede og sammenhængende indsatser, der tager udgangspunkt i borgerens behov, ønsker og drømme
    • Styrke borgernes retssikkerhed, tillid det offentlige og transparensen i borgernes forløb
    • Understøtte viden om virksomme og omkostningseffektive indsatser

    Hvordan kommer vi i gang med at arbejde med målene?

    KL har i samarbejde med en række kommuner udarbejdet en strategisk plan, der viser, hvordan vi kan arbejde med målene. Dette gøres med udgangspunkt i 9 principper og 14 indsatser, som KL i samarbejde med kommuner, staten, brugerorganisationer, medarbejdere, leverandører og andre aktører på området vil konkretisere og implementere.

    Find strategien i højre side af artiklen. 

    Sidst opdateret: 3. juli 2025

    Kontakt

    Konsulent

    Lasse Bay

    Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik

    Telefon: +45 3370 3217

    E-mail: laba@kl.dk

    Chefkonsulent

    Mie Bjerre

    Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik

    Telefon: +45 3370 3015

    E-mail: mibj@kl.dk