Råderum nr. 33
Kan midlerne til specialundervisning komme alle elever til gavn?
Stigende behov for specialundervisning presser fortsat skoleområdet både fagligt og økonomisk. Spørgsmålet er, hvordan der også i fremtiden er økonomi til både almen- og specialeleverne? I denne artikel kan du finde inspiration til løsninger, hvor midlerne kommer både almen- og specialelever til gavn.
Samarbejde er koden til at styre segregeringen
Samarbejde mellem ledende aktører på skoleområdet er vejen frem for at sikre høj kvalitet i skoletilbud for alle børn. Denne artikel stiller skarpt på den såkaldte ’Samarbejdsmodel’, hvor fokus er på at skabe incitamenter til at samarbejde om budgettet. Den rette indretning bidrager til en tilbudsvifte, som gavner skolens økonomi og alle elevers skolegang. I Nyborg Kommune har man arbejdet med at implementere Samarbejdsmodellen med gode erfaringer.
Skab råderum ved at genbesøge betalingsmodellen på skoleområdet
Ny forskning viser, at der kan være et potentiale for flere kommuner ved at genbesøge deres betalingsmodeller, når elever visiteres til specialundervisningstilbud. I Hjørring Kommune og hos konsulenthuset BDO har man arbejdet på at knække koden og giver i denne artikel gode råd til at give sin betalingsmodel et eftersyn. Nøgleordene for Hjørring Kommune er tillid, retfærdighed og gennemsigtighed.