Kontakt
Annie Bekke Kjær
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3758
Email: anbk@kl.dk
Borgerservice i landets kommuner er bindeled mellem borgere og det offentlige Danmark. Borgerservice er kommunens ansigt udadtil og opfylder en vigtig samfundsmæssig funktion.
Borgerservice fungerer som ambassadør for det offentlige Danmark - det er typisk hér, borgeren møder kommunen ansigt til ansigt. Kommunernes Borgerservice tilbyder alt lige fra det fysiske møde i alle 98 kommuner til digital og telefonisk vejledning og sagsbehandling.
I takt med at øvrige offentlige myndigheder lukker for fysisk hjælp, er Borgerservice blevet stedet, hvor borgerne henvender sig, når de har brug for hjælp med det digitale, skal finde vej til rette myndighed eller have en offentlig ydelse.
KL understøtter fremtidssikring af Borgerservice og har iværksat en række initiativer og tilbud til ledere og medarbejderne:
I publikationen "Borgerservice - en tryg og nem indgang til den offentlige sektor" præsenterer KL fem fælleskommunale pejlemærker for fremtidens Borgerservice i kommunerne. Pejlemærkerne sætter en ny ambitiøs retning for de tilbud, borgerne møder i Borgerservice.
Med pejlemærkerne ønsker kommunerne, at Borgerservice fortsat skal være stedet, hvor borgerne får en tryg og nem indgang til den offentlige sektor. Borgerservice skal hjælpe borgerne med at klare sig i det digitale velfærdssamfund og styrke samarbejdet med forskellige parter for at levere den relevante hjælp – i både hverdagen og i akutte situationer. Med digitalisering kan kommunerne gentænke den service, de tilbyder borgerne, så den bliver mere fleksibel og imødekommer borgernes stigende forventninger. Samtidig bliver der frigjort ressourcer, der kan bruges på anden velfærd.
Læs publikationen "Borgerservice - en tryg og nem indgang til den offentlige sektor"
Borgerservice har længe været under forandring og har spillet en stor rolle ift. at hjælpe borgerne til at blive digitale. Netværket giver mulighed for en tættere dialog mellem Borgerservicechefer og KL, en platform for videndeling på tværs af kommunerne om aktuelle og fælles problematikker på området, samt et rum for strategiske drøftelser.
Projekt Fremfærd har i samarbejde mellem KL, HK Kommunal og Implement skabt et kursus om digital inklusion. Kurset bliver afholdt fire steder i landet i 2023-2024.
Kurset tager afsæt i en række praksisnære dilemma-cases, som medarbejdere fra Borgerservice, beskæftigelsesområdet og ydelsesafdelinger har oplevet eller kan risikere at opleve. På kurset får deltagerne en grundlæggende viden om og inspiration til handlemuligheder i nogle af de dilemmaer, de står overfor, når de skal hjælpe digitalt udfordrede borgere.
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3758
Email: anbk@kl.dk