Kontakt
Ditte Harmsen
Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik
Telefon: +45 3370 3027
E-mail: diha@kl.dk
Alt for mange børn og unge i udsatte positioner gennemfører ikke folkeskolens afgangsprøve. Andre forlader grundskolen med så ringe læse- og regnefærdigheder, at det begrænser deres muligheder senere i livet. På denne side har KL samlet videns- og inspirationsmateriale til, hvordan man kan arbejde aktivt med at styrke udsatte børn og unges skolegang.
Skolegang og uddannelse er en af de vigtigste beskyttelsesfaktorer mod udsathed senere i voksenlivet. Alligevel ser vi, at 44% af børn og unge i udsatte positioner ikke deltager i folkeskolens afgangsprøver. Og når de fylder 18 år, er kun 52% i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse – for øvrige 18-årige er tallet 88%. Det kalder på en styrket indsats på tværs af kommuner, stat og civilsamfund – og mellem skole og socialområdet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Social- og Boligstyrelsen driver et fagligt partnerskab, som samler 25 centrale organisationer på tværs af skole- og socialområdet. Her samarbejder KL med en lang række aktører om at skabe større synlighed på tværs af skole- og socialområdet om både udfordringsbilledet, men også om at finde mulige veje til at styrke indsatsen for en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Du kan læse mere om partnerskabets udfordringsbillede her:
Centrale handleveje, partnerskab om udsatte børn og unges skolegang og læring
Partnerskabets centrale handleveje kan læses her:
Udfordringsbillede partnerskabet om udsatte børn og unges læring
KL og Lær for Livet afholdt den 18. juni 2025 et fælles webinar om udsatte børn og unges skolegang og læring. Her bidrog forskere, civilsamfundsaktører, kommunale repræsentanter og statslige styrelser med deres viden og erfaringer på området.