Gå til hovedindhold
Høringssvar
Kultur og fritid

Høringssvar: Forslag til lov om administration af tilskud på Kulturministeriets område

KL takker for muligheden for at fremsende høringssvar til forslag til lov om administration af tilskud på Kulturministeriets område.

5. dec. 2025
  • Tegnsprog

Indhold

    Formål og anvendelsesområde samt Definitioner (§1 og § 2)

    KL bakker grundlæggende op om statens afbureaukratisering og regelforenklingsdagsordenen.

    Vi hilser det derfor velkomment, at der sker en harmonisering af tilskudsadministrationen på tværs af Kulturministeriets område, og at der sker en forenkling af krav til tilskudsmodtagerne hvad angår fremsendelse af budget, revisionskrav og afrapportering mv.

    Disse lempelser gælder også kommunale tilskudsmodtagere, hvilket vi hilser velkomment.

    Tildeling og administration (§ 3)

    Vi bemærker dog også at lovforslaget giver kulturministeren bemyndigelse til at udstede regler for tilskud på Kulturministeriets område, samt at dette gælder for alle elementer af tilskudsadministrationen, fra tildeling, ansøgningskrav, støttekriterier, afslag på tilskud, tilskud samt betingelser og vilkår for tilskud samt krav til tilskudsmodtagers vedtægter mv.

    Delegation (§ 4)

    Ligeledes noterer vi os, at ministeren bemyndiges til at delegere sine beføjelser til underliggende og andre offentlige myndigheder og til at delegere puljeadministration mv. til andre, herunder også til private organisationer.

    Vi er opmærksomme på, at bemyndigelsen til at delegere beføjelserne kan medføre, at ansvaret for administrationen fjernes fra Kulturministeriet og kulturministeren og at dette i stedet decentraliseres, bl.a. hos kommunerne.

    Vi er ligeledes opmærksomme på, at dette kan medføre, at kommuner vil opleve et højere niveau af administration, hvilket er en uhensigtsmæssig opgaveforskydning fra stat til kommuner.

    Som det fremgår, er vi ikke helt enige i, at implementeringen af lovforslaget ikke vil have nogen konsekvenser for kommunerne. (jf. lovbemærkningerne afsnit 4)

    Der udestår fortsat en afklaring omkring opgaveomfanget hos kommunerne som følge af lovforslaget. Vi er derfor optaget af at få afklaret dette i dialog med kulturministeren og Kulturministeriet

    Digital kommunikation og automatiseret sagsbehandling (§ 5)

    Vi finder det hensigtsmæssigt, at Kulturministeriet anvender en standardiseret it-løsning mht. de tilskud, ministeriet og underliggende myndigheder selv administrerer.

    Det vil dog være uhensigtsmæssigt, hvis kulturministeren kan fastsætte regler om, at kommuner, der administrerer tilskud, uddelegeret fra kulturministeren, skal anvende bestemte it-systemer iht. deres egen sagsbehandling

    Afrapportering, regnskab, revision og tilsyn (§ 8-11)

    Mht. afrapportering regnskab, revision og tilsyn noterer vi os, at det fremover ikke vil være nødvendigt at fremsende budget og at revisionskravene vil blive lempet.

    Vi noterer os samtidig, at det fortsat er hovedtilskudsyderen, der har tilsynsforpligtelsen iht. driftstilskudsloven.

    Vi gør opmærksom på, at det derfor må forventes, at kommuner fortsat vil have en forpligtelse ift. forvaltning af tilskud mv., uagtet at Kulturministeriets praksis vil blive ændret. Dette gælder også de kommuner, der har tilsynsforpligtelsen ift. driftstilskudsloven.

    Vi må også formode at andre tilskudsgivere, som fx fonde, vil fortsætte deres nuværende praksis uagtet at Kulturministeriet lemper på krav ift. tilskud.

    Vi vil derfor opfordre til, at Kulturministeriet informerer institutionerne om, at de fortsat vil kunne blive mødt af andre krav fra kommunale bidragsydere samt andre bevillingsgivere.

    Indsamling og videregivelse af oplysninger (§ 12)

    Vi noterer os et ønske om indsamling, behandling, samkøring af oplysninger, og forventer, at dette gøres iht. gældende regler og love på området.

    Klage (§ 14)

    KL noterer sig, at kulturministeren kan beslutte, at der ikke er klageadgang vedr. afgørelser efter denne lov. Vi vurderer, at det vil være uhensigtsmæssigt at afskære tilskudsansøgere eller -modtagere fra klageadgang.

    Dette skyldes ikke mindst, at der dels lægges op til en decentralisering af tilskudsadministrationen, som betyder, at parter udenfor Kulturministeriet og Slots- og Kulturstyrelsen fremover vil træffe flere afgørelser på området, og dels at der lægges op til øget automatiseret sagsbehandling. Afgørelserne iht. loven bør derfor kunne påklages.

    Øvrige muligheder for forenkling vedr. kommunale institutioner

    I forbindelse med revision af driftstilskudsloven ønsker vi at henlede opmærksomheden på en anden mulig forenkling, som vedrører kommunale institutioner, der modtager driftstilskud fra Kulturministeriet.

    Iht. driftstilskudsloven er der krav om at alle institutioners regnskaber får en revisionspåtegning af en uafhængig revisor. De kommunale institutioners regnskaber er del af det samlede kommunale regnskab og bliver dermed revideret som del af dette regnskab.

    En ekstra revisionspåtegning er derfor unødvendig og samtidig bekosteligt for institutionen. Vi vil derfor foreslå, at dette krav bortfalder for kommunale institutioner.

    Dette høringssvar er fremsendt med forbehold for politisk godkendelse.

    Dokumenter

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Tina Kristensen

    Klima & Tværkommunalt Samarbejde

    Telefon: +45 3370 3634

    E-mail: tikr@kl.dk