Gå til hovedindhold
Digitalisering

Teknologi og digitalisering skal løfte fremtidens velfærd

Teknologi og digitale løsninger er i høj grad en del af fremtidens velfærd. Men hvis vi skal sikre en forsvarlig brug af de nye hjælpemidler og teknologier, er det vigtigt med en balanceret tilgang til muligheder og risici og et stort fokus på sikkerhed. 

Kommunerne er med ny teknologi, digitalisering og innovative løsninger med til at skabe en bedre fremtid for danskerne. Teknologi er en del af løsningen på de store samfundsudfordringer, vi står over for. Den skal blandt andet understøtte kloge løsninger på klimaudfordringer og den manglende arbejdskraft samt sikre, at vi kan løfte velfærdsopgaverne. 

Kunstig intelligens rykker ind

I 2023 blev generativ kunstig intelligens det store samtaleemne – og mulighederne er store. Kunstig intelligens er for alvor rykket ind i både kommunernes og borgernes bevidsthed. Mange har prøvet ChatGPT og lignende tjenester. KL har en nysgerrig tilgang og har lavet en guide til brugen af generativ AI, som kan hjælpe kommunerne med at få brugt teknologien på en god og gennemtænkt måde. Guiden indeholder både opmærksomhedspunkter, læring og de udfordringer, teknologien medfører. 

KL har også efterspurgt højere ambitioner fra regeringen og hjælp til juridisk afklaring. Derfor har vi foreslået, at der nedsættes en national taskforce for kunstig intelligens, der med ekspertise og ressourcer skal bidrage til at bringe den offentlige sektor ansvarligt ind i en ny digital tidsalder.

Travlhed i Borgerservice

Selvom det går stærkt med at digitalisere, er der stadigvæk behov for menneskelig kontakt og hjælp. Alle borgere skal være med, og derfor har vi sat digital inklusion højt på dagsordenen. Borgerservice er, og skal være, den trygge og direkte indgang til det offentlige, hvor alle borgere, også når de oplever digitale udfordringer, kan komme og få hjælp. Borgerservice har de seneste år i høj grad holdt for, og sikret en god modtagelse af ukrainere og ydet stor service i overgangen fra NemID til MitID. 

Medarbejderne i Borgerservice bygger en uundværlig bro mellem borgere og den offentlige sektor. Det skal de blive ved med. KL har i 2023 lavet et sæt fælleskommunale pejlemærker, der er med til at sætte en ambitiøs retning for de tilbud, som borgere møder i Borgerservice. 

Kommunerne skal beskyttes mod cyberangreb 

I en mere og mere digital verden, hvor næsten alle dele af vores hverdagsliv kan klares digitalt, skal sikkerheden være høj. Kommunerne oplever dagligt forsøg på hackerangreb og skal derfor hele tiden være klar og have styr på sikkerheden. 

Kommunernes opgaver er afgørende for borgerne ift. sundhed, ældrepleje mv., og opgaverne løses også digitalt. Derfor er det afgørende, at de opgaver, kommunerne løser, forsvares på samme måde som øvrige samfundskritiske opgaver. Derfor skal kommunerne være en del af det nationale cyberforsvar. Når offentlige services er koblet tæt sammen, kan det svageste led true alle led i kæden. Derfor er vi også kommet med et udspil, der peger på, at kommunerne skal tænkes ind i det nationale cyberforsvar. 

Der blev lyttet, og kommunerne blev nævnt i forsvarsforliget fra foråret 2023. Nu skal der handling bag ordene. Og vi vil derfor følge konkretiseringen af forsvarsforliget tæt og blande os i dialogen om udmøntningen, så vi kan beskytte danskerne i deres hverdag. 


Formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, Peter Rahbæk Juel (A), Odense

MitID i borgerservice

Der har været et stort pres på MitID i Borgerservice, for hele 5,2 mio. brugere har nu MitID. Heraf har omkring 1 million borgere været forbi Borgerservice for at få hjælp. 

Antal forsøg på angreb i kommunerne

Nye tal fra KL viser, at hver fjerde kommune rammes dagligt af over 200 forsøg på angreb.