Gå til hovedindhold
Social
Digitalisering og teknologi

Hvorfor ønsker vi mere digitalisering og bedre data på socialområdet?

Digitalisering og dataunderstøttelse udgør en stadig større del af de kommunale kerneopgaver - ikke mindst på socialområdet. Fokus de seneste har været på at skabe forudsætninger for bedre data og dokumentation gennem Fælles Faglige Begreber og Fælles Faglige Begreber B&U.

Indhold

    Selvbestemmelse, egenmestring og meget mere gennem øget digitalisering

    De fleste borgere ønsker at bestemme over eget liv. At gøre de ting de ønsker, når de ønsker det, uden at være begrænset af deres funktionsevne. Kommunernes arbejde på socialområdet skal understøtte dette ønske. I de kommende års udvikling på området er der derfor fokus på, at borgerne kan klare mere selv gennem digitalisering.

    Digitale løsninger spiller en vigtig rolle i at understøtte denne udvikling. Der er både god livskvalitet og god samfundsøkonomi i at udbrede digitale løsninger, som gør den enkelte borger i stand til at klare sig selv bedst muligt. Den fælleskommunale digitale udvikling skal de kommende år understøtte:

    • Sammenhængende borgerforløb
    • Indsatser baseret på viden om effekt
    • Mest muligt selvhjulpne borger
    • Fremskudte indsatser i det nære
    • Tidlige og forebyggende indsatser
    • Bedre og nemmere kommunikation og koordination mellem myndighed og udfører
    • Øget retssikkerhed
    • Øget vidensgrundlag nationalt og lokalt om indsatsers effekt
    • Bedre styringsmuligheder lokalt gennem bedre beslutningsunderstøttende data
    Sidst opdateret: 4. januar 2024

    Links

    Kontakt

    Konsulent

    Lasse Bay

    Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik

    Telefon: +45 3370 3217

    E-mail: laba@kl.dk

    Specialkonsulent

    Mie Bjerre

    Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik

    Telefon: +45 3370 3015

    E-mail: mibj@kl.dk