Gå til hovedindhold
Digitalisering og teknologi
Handicap

Webtilgængelighed

Det er vigtigt at sikre, at kommunens digitale platforme lever op til reglerne for tilgængelighed. Loven om webtilgængelighed beskriver, hvordan man sikrer, at så mange brugere som muligt kan anvende kommunernes digitale tilbud.

Ældre end 12 mdr.

Indhold

    Det er vigtigt at arbejde med tilgængeligheden på websites, så de er optimeret til personer med funktionsnedsættelse. I arbejdet med tilgængelighed sørger man både for en inkluderende site, der ikke udelukker målgrupper, men gennem arbejdet med tilgængelighed skaber redaktøren også et mere brugervenligt site, da et tilgængeligt site kommer alle brugerne til gode. Derudover hjælper mange af initiativerne i webtilgængelighed også på at optimere SEO'en på et site.

    Gode råd til dine redaktører, når der arbejdes med indhold, som skal være tilgængeligt:

    • Gør brug af CMS'ets indbyggede overskrifter - og brug dem gerne i flere niveauer. Dette har også en positiv effekt på, hvor let søgemaskiner har ved at finde dine sider. Sørg for at bruge overskrifterne i den korrekte rækkefølge: H1, H2, H3 osv.
    • Bryd din tekst op i mindre afsnit. Jo kortere afsnit, jo lettere er det for brugerne at læse dem og danne sig et overblik.
    • Brug punktform for at skabe overblik.
    • Anvend linktekster, hvor det tydeliggøres, hvad formålet med linket er, og hvor brugeren sendes hen. Sørg for at bruge nøgleord i linkteksten og undgå links som "Her" og "Læs mere". Sørg også for, at lave præcise links, som kan adskilles fra hinanden.
    • Husk at angive alternative tekster (ALT-tekster) til billeder, der ikke er dekorative. Det er fx vigtigt at beskrive, hvad der er på en graf, hvis der anvendes et billede med en graf, der indeholder information, der ikke er angivet i teksten.
    • Vær konsistent i opbygningen af dine sider - det ser bedre ud og er nemmere at læse.
    • Tjek farvekontraster mellem fx tekst og baggrund, ikoner og baggrund eller tekst i knapper. Hvis kontrastforholdet ikke lever op til standarden, kan det være svært at læse teksten eller forstå, hvor en knap fører hen.
    • Undgå meta-instruktioner som "Se boksen til højre".
    • Farve og form må ikke være den eneste indikator - tilknyt gerne beskrivende tekst til knapper, så det er tydeligt, hvad de skal bruges til.
    • Hvis der laves formularer, er det vigtigt, at der er beskrivelser til alle formularfelter, så disse fx kan læses op.

    Du kan desuden finde mere viden om og inspiration til implementering af webtilgængelighed på

    KLs Videncenter for Digitalisering og Teknologi 

    Her kan du se beretning om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger.

    Den danske "Lov om tilgængelighed af offentlige og offentligretlige organers websteder og mobilapplikationer" blev offentliggjort 9. juni 2018 og kan findes på Retsinformation.dk:

    Lov om webtilgængelighed

    Læs mere om loven for tilgængelighed på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside:

    Digst.dk

    Derudover kan Retningslinjerne for Tilgængeligt Webindhold (WCAG) 2.1 findes og læses hos W3:

    w3.org

    Digitaliseringsstyrelsen faciliterer et gratis netværk, som du med fordel kan tilmelde dig, hvis du vil vide mere om området og videndele med andre, der også arbejder med webtilgængelighed.

    Tilmelding

    Meld dig til Digitaliseringsstyrelsens netværk om webtilgængelighed for myndigheder, interesseorganisationer og it-leverandører:

    Tilmeld dig netværk

    Sidst opdateret: 17. maj 2024

    Kontakt

    Specialkonsulent/Blanketredaktør

    Jim Foli

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3437

    E-mail: jifo@kl.dk