Gå til hovedindhold
Nyhed
Børn og unge
Dagtilbud

Hvordan bliver alle børn en del af et meningsfuldt fællesskab i dagtilbud?

Mange børn får deres første erfaringer med at være en del af et fællesskab uden for familien i dagtilbud, hvor de lærer at indgå i relationer med andre børn og voksne. Det er derfor afgørende at skabe stærke børnefællesskaber i dagtilbud med plads til alle børn, hvilket også blive omdrejningspunktet flere af oplæggene på KL's Dagtilbudskonference d. 29. maj.

15. apr. 2024
Børn der leger med blade fra naturen

Indhold

    Hvordan kan man arbejde med, at alle børn bliver en del af et meningsfuldt fællesskab i dagtilbud?

    På KL's Dagtilbudskonference den 29. maj 2024 vil Eva Gulløv, professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet, og Johanne Smith-Nielsen, lektor ved Center for Tidlig Indsats og Familieforskning, Københavns Universitet, sætte fokus på, hvordan man kan arbejde med, at alle børn bliver en del af et meningsfuldt fællesskab i dagtilbud. Hvis dette lyder interessant, så kan I gøre ligesom 54 andre kommuner og tilmelde jer konferencen inden tilmeldingsfristen den 15. maj 2024.

    Små børns sociale præferencer – om forbindelser og distancer i børnehaven og det større samfund

    Børn har forskellige baggrunde og erfaringer, og det er derfor afgørende, at dagtilbud evner at overkomme sociale skel. Børns erfaringer har betydning for, hvad de leger, og hvem de leger med i løbet af deres dag i dagtilbud. I sit oplæg vil Eva Gulløv, professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet, sætte fokus på, om dagtilbud reelt fungerer integrerende ift. børn med forskellige baggrunde, eller om de tværtimod bidrager til at forstærke sociale skillelinjer ved at give børn en oplevelse af, at der er forskellige slags børn.

    Udvikling af trygge og udviklende relationer i dagtilbud

    Dagtilbud spiller en afgørende rolle i at sikre alle børns trivsel og udvikling både på kort og lang sigt. Relationen mellem barn og voksen er særligt relevant, især når det kommer til børn i udsatte positioner. I oplægget vil Johanne Smith-Nielsen, lektor ved Center for Tidlig Indsats og Familieforskning på Københavns Universitet, sætte fokus på hvilke faktorer og kernekompetencer hos det pædagogiske personale, der har særlig betydning for udviklingen af trygge og udviklende relationer til børnene i dagtilbud.

    Tilmelding 

    Læs mere om program, tilmelding og stand her

    Kontakt

    Konsulent

    Frederikke Magdalene Fink Skov

    Børn, Unge & Folkeskole

    Telefon: +45 3370 3708

    E-mail: fmfs@kl.dk

    Specialkonsulent

    Jette Kyhl

    Børn, Unge & Folkeskole

    Telefon: +45 3370 3776

    E-mail: jeky@kl.dk

    Student

    Camilla Heering Elong

    Børn, Unge & Folkeskole

    Telefon: +45 3370 3520

    E-mail: cael@kl.dk