De nye tilsyn har allerede gjort en forskel og skabt udvikling hos dagplejerne i Skive Kommune. Især de fysiske rammer ude og inde er i proces hos dagplejerne. På de halvårlige personalemøder i dagplejegrupperne er der fokus på udviklingsområdet omkring leg og aktivitet. Der fokuseres på fordelingen af børneinitieret leg og vokseninitieret aktiviteter, og dagplejerne har inspireret hinanden til møderne. Leg og aktivitet er en guldgrube for udvikling og et af de områder, der er fokus på i kvalitetsudviklingen i Skive Kommune. Legen har stor betydning for barnets trivsel, læring og udvikling. Dagplejeren spiller en stor rolle for børnene i deres leg ved at skabe et godt og berigende læringsmiljø, hvor der er ro og tid til fordybelse, samtidig med, at der i legemiljøet er plads til variation, nyheder og rigelighed.
”Allerede dagen efter kick off-mødet med Skaaning og dagplejerne kunne vi mærke, at der skete en udvikling i de fysiske rammer. Dagplejerne blev inspireret af Susannes oplæg, og der blev rokeret på legeværelset og tilført nyt på legepladsen i haven. Der bliver rykket rundt på tingene fysisk, men også måden vi anser kvalitet og kvalitetsudvikling på.” siger Marlene Pinholt, dagplejepædagog i Skive Kommune.
Derudover har det ifølge Marlene Pinholt været afgørende for processen i Skive Kommune, at dagplejerne var velinformerede omkring det nye tilsyn og KIDS-materialet før opstart. Det er blevet godt modtaget og dagplejerne har set potentialet i, at deres praksis bliver observeret og vurderet ift. kvalitetsudvikling. Dagplejerne har efter tilsynet fået tilbagemelding på, hvad de gør rigtig godt og hvilke udviklingsområder, der skal arbejdes på for at sikre kvalitet i læringsmiljøet. Dagplejerne giver udtryk for, at det er med lidt nervøsitet, at der skal observeres og vurderes, men bestemt positivt, at der kommer nye øjne på deres praksis. Herved sikrer Skive Kommune den bedste kvalitet for lige præcis dem det handler om – nemlig børnene i deres trivsel og udvikling.
”Min oplevelse har kun været positiv. Jeg synes hurtigt, at dagplejepædagogen blev en flue på væggen. Jeg oplevede også, at børnene hurtigt glemte, at hun var der. Jeg har fået det ud af det, at jeg har gjort mere i refleksion-over-handling. Skabt en ny praksis, hvor jeg husker at få set de børn mere, der ikke gør opmærksom på sig selv. Komme lige meget rundt omkring alle børn. Jeg har fjernet noget og tilføjet noget nyt til min pædagogiske praksis. Fået skabt nogle små rum i rummet – og fået gode ideer til læringsmiljøer både inde og ude. Alt i alt positivt.” siger Lise Lotte, dagplejer i Skive Kommune.