Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens
/ Teknologier

Inspirationskatalog: Syv eksempler med generativ AI i den offentlige sektor

I casekataloget fra juni 2024 præsenterer Digitaliseringsstyrelsen og KL syv eksempler på brug af generativ AI i den offentlige sektor. Eksemplerne spænder fra chatbots, der skal give borgere hurtigere svar, til løsninger, der kan assistere medarbejdere i opgaveløsningen.

AI-genereret illustration

Indhold

    Efter lanceringen af chatbots som ChatGPT og Copilot har mange myndigheder vist interesse for generativ AI og efterspurgt brugsscenarier og inspiration til, hvordan de kan anvende teknologien ansvarligt.

    I inspirationskatalog deler syv myndigheder deres tidlige erfaringer med generativ AI. De viser en retning for, hvordan teknologien kan gøre en forskel i hverdagen. Kataloget indeholder cases med løsninger som borgervendte chatbots, referatskrivning og interne chatbots, som hjælper medarbejderne med alt fra at finde vejledninger til at skrive i øjenhøjde.

    Eksemplerne i inspirationskataloget bygger på de første erfaringer med teknologien. Digitaliseringsstyrelsen og KL håber, at erfaringerne kan inspirere andre myndigheder og være med til at udbrede viden om, hvordan generativ AI kan skabe værdi.

    Læs inspirationskataloget Syv eksempler med generativ AI i den offentlige sektor (pdf)

    Inspirationskatalogets syv cases med generativ AI

    1. AI-assistent på Esbjerg Kommunes hjemmeside svarer på spørgsmål fra borgere
    2. AI-chatbot på Rigshospitalet besvarer spørgsmål fra patienter med skjoldbruskkirtelkræft
    3. AI-løsning i Roskilde Kommune hjælper med at lave referater af høringssvar
    4. AI hjælper Digitaliseringsstyrelsen med at lave analyser
    5. AI-løsning i ATP skriver journalnotater af samtaler med borgere
    6. AI-chatbot på Vejles intranet gør det nemt for medarbejderne at bruge generativ AI
    7. AI-assistent i Miljøstyrelsen kan hjælpe med opgaver og er med til at ruste organisationen til AI

    Gode råd til generativ AI

    Det er vigtigt at afklare tekniske, juridiske og organisatoriske forhold i AI-projekter. I kataloget understreger Digitaliseringsstyrelsen og KL, at myndigheder altid skal undersøge, hvilken type data de kan dele og afklare, hvordan data bliver behandlet. 

    Ud fra erfaringerne i de syv cases bliver der highlightet tre gode råd til at komme i gang med generativ AI:

    1. Få ledelsesopbakning til at opstarte og forankre arbejdet med generativ AI
    2. Gør teknologien lettilgængelig, så den let bliver en del af medarbejdernes hverdag
    3. Start med små, afgrænsede projekter til at afprøve teknologiens muligheder

    Digitaliseringsstyrelsen og KL har lavet guides om brug af generativ AI og anbefaler, at myndighederne bruger dem og supplerer med egne retningslinjer. 

     

    Læs inspirationskataloget:

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Laura Skytte Viuf

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3443

    E-mail: lasa@kl.dk

    Konsulent

    Anna Høxbro Bak

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3213

    E-mail: anhb@kl.dk