Gå til hovedindhold
Momentum

Fuldtid vinder frem i børnehaver og vuggestuer

Antallet af faglærte pædagoger og pædagogiske assistenter, der arbejder fuldtid på dagtilbudsområdet, stiger markant og nærmer sig nu halvdelen af alle ansatte. Det giver øget kvalitet i arbejdet til glæde for både børn, forældre og ansatte, fortæller dagtilbudsledere, KL, BUPL og FOA.

12. dec. 2025
  • Tegnsprog

Indhold

    Af Jon Kirketerp Jørgensen

    Analyse: Sara Dolmer, KL’s Arbejdsgiverpolitisk Center

     

    Når danske børn vinker farvel til pædagogen om eftermiddagen, er det oftere den samme pædagog, der tog imod dem om morgenen.

    For siden 2017 er antallet af fuldtidsansat, faglært pædagogisk personale vokset markant, viser en ny Momentum-analyse. I 2017 var det blot 38,4 procent af pædagoger og pædagogiske assistenter, der arbejdede på fuldtid. I 2025 er tallet vokset til 44,7 procent.

    Det betyder i runde tal, at der er mere end 5.000 flere ansatte på 37 timer i de danske børnehaver og vuggestuer.

    I KL er der hos fungerende formand for Løn- og Personaleudvalget, Sofia Osmani, begejstring over udviklingen i andelen af fuldtidsansat pædagogisk personale. Det kan nemlig være med til at afhjælpe rekrutteringsudfordringerne på det pædagogiske område:

    »Derfor er det også meget positivt at se, at det store arbejde, der foregår på mange arbejdspladser rundt om i kommunerne, bærer frugt. Vi skal have alle de gode erfaringer bredt endnu mere ud, så fremgangen kan fortsætte,« siger Sofia Osmani og understreger, at det skal ske af flere gode grunde. 

    For udover at hjælpe med at afbøde rekrutteringsudfordringerne, så øger de flere timer med faglært, pædagogisk personale kvaliteten i de kommunale dagtilbud og skaber mere sammenhæng for børnene, der oplever færre personaleskift i løbet af dagen.

    »Flere på fuldtid giver ikke blot flere timer. Det giver kontinuitet, højere faglighed og flere kendte ansigter for børnene. Det giver bedre arbejdsmiljø, færre vikarer og ofte ses også et fald i sygefraværet. Det giver kort og godt mere velfærd. Så der er rigtig mange gode grunde til at fortsætte arbejdet i den retning,« siger hun.

    Kurvediagram der viser, at andelen af pædagoger og pædagogiske assistenter på dagtilbudsområdet der er ansat på fuldtid er steget fra 38,4% i 2017 til 44,7% i 2025

    Hun henviser til, at en del af fremgangen kan tilskrives den fælles indsats KL og Forhandlingsfællesskabet ”En fremtid med fuldtid” lancerede i 2020, og hvis formål er at øge andelen af offentligt ansatte, der arbejder på fuldtid. Indsatsen har været så succesfuld, at man i trepartsaftalen om løn og arbejdsvilkår fra 2023 blev enige om at finde finansiering til, at indsatsen kan fortsætte frem til 2027. I samme ombæring blev det aftalt, at alle stillinger på området skal slås op på fuldtid, og at deltidsansatte skal have tilbud om at gå op på fuldtid i 2024, 2027 og 2030.

    Hos pædagogernes fagforening BUPL fremhæver man også samarbejdet om ”En fremtid med fuldtid” og trepartsaftalen som væsentlige faktorer for fremgangen som ifølge medlem af forretningsudvalget Lars Søgaard Jensen er positiv, da den giver mere tid til kerneopgaven og øger arbejdsglæden og fagligheden.

    »Når flere pædagoger går op i tid, bliver der mere tid til at nå rundt om arbejdsopgaverne, som der jo er rigtig mange af. Det giver pædagogerne bedre mulighed for at bruge deres faglighed. Så det er en positiv udvikling,« siger Lars Søgaard Jensen.

    Han tilskriver desuden også indførslen af halvårsnormer og faglighedspapirerne fra overenskomsterne i 2021 og 2024 også et positivt bidrag til fremgangen.

    »Det har været vigtigt, fordi det giver mulighed for, at man i den enkelte institution kan skemalægge forberedelse, udvikling og evaluering af det pædagogiske arbejde. Det er med til at motivere det pædagogiske personale til at gå op i tid,«, siger han.

    I FOA, som organiserer pædagogiske assistenter og alle pædagogerne ved de kommunale daginstitutioner ved Københavns Kommune, ser man også positivt på udviklingen.

    »Flere ansatte på fuldtid giver mere stabilitet og kontinuitet i børnenes hverdag, når de samme voksne er der i længere tid hver dag. Og det giver bedre mulighed for, at personalet kan bruge deres faglighed og være mere reflekterende i deres arbejde,« siger Kim Henriksen, der er sektorformand i FOA.

    Giver plads til kerneopgaven

    En af de dagtilbudsledere, der i årevis har arbejdet med at få flere dagtilbudsansatte op i tid, er Ole Drøgemüller. Han er pædagogisk leder i Nymarken og Dagplejen i Mårslet i Aarhus Kommune og har siden sit første lederjob i starten af nullerne arbejdet for, at mere af det pædagogiske personale er ansat på fuldtid.

    »Dengang mente de fleste ledere, at det var bedst at have deltidsansatte, fordi det gav fleksibilitet. Det er altså i høj grad ledelsen og kommunerne, der har frembragt en kultur på området, hvor man arbejder på deltid. Det er vigtigt at vide i den kulturforandring, vi nu er i gang med at ændre.  Og det gør altså ikke den store forskel for vagtplanlægningen, om der er lidt flere deltidsansatte, eller om det samme antal timer skal dækkes med lidt færre fuldtidsansatte,« siger Ole Drøgemüller.

    Også blandt medarbejderne har han oplevet, at der har været en udbredt opfattelse af, at pædagogarbejdet som udgangspunkt var et deltidsarbejde, fordi det var for hårdt at klare i 37 timer om ugen.

    »Selvfølgelig kan der være perioder i ens arbejdsliv, hvor man synes, det bliver for hårdt at arbejde på fuldtid, men det kan ikke være meningen, at pædagogfaget som udgangspunkt er for hårdt. Så må vi ledere og personalet i fællesskab finde løsninger, som gør, at man godt kan holde til at arbejde 37 timer,« siger han.

    Begge opfattelser har Ole Drøgemüller i mange år arbejdet for at få gjort op med ved at slå alle stillinger op på fuldtid, og gå i dialog med sine ansatte om, hvordan de kan tilrettelægge arbejdet, så den ansatte kan se en fordel ved at gå op i tid.

    »Vi taler om, hvordan arbejdstiden skal planlægges, så den passer bedst muligt ind i deres livssituation, men også om, hvad de skal bruge deres arbejdstid på. Hvis en medarbejder går tre-fire timer op i tid, så kan noget af den tid bruges på forberedelse eller en særlig pædagogisk aktivitet med en mindre gruppe børn,« siger han.

    Kurvediagram der viser, at antallet af pædagoger og pædagogiske assistenter på dagtilbudsområdet der er ansat på fuldtid er steget fra 18.505 i 2017 til 23.575 i 2025

    Når det pædagogiske personale går op i tid, giver det ifølge Ole Drøgemüller flere fordele. Pædagogerne får mere tid til at bruge deres faglighed, børnene og deres forældre oplever, at børnene oftere tilbringer mere tid med de samme voksne, og det er med til at skabe gode arbejdspladser, fortæller han.

    »Vi kan i højere grad lykkes med at skabe gode arbejdspladser, hvor det er rart og udviklende at være. Hvor der er mere tid til kerneopgaven, så pædagogerne kan bruge deres faglighed. Det kommer både børn og ansatte til gode,« siger han.

    I hans to institutioner arbejder syv af 15-16 medarbejdere på fuld tid, og flere af de deltidsansatte er ansat på høje timetal over 34 timer om ugen.

    Og det er ikke bare i Aarhus, at der er mange der arbejder tæt på fuldtid. Ifølge Momentums analyse er der på landsplan er antallet der arbejder mere end 31 timer steget fra 35.482 i 2017 til 43.561 i 2025.

    Mere tid giver mere energi

    I Vejen Kommune har personale- og pædagogfaglig leder i institutionerne Tumlehøj og Æblehaven, Anni Hvidbjerg Sørensen, været med til at gennemføre et projekt under En fremtid med fuldtid, som fik 12 medarbejdere til at gå op tid.

    Projektet tog udgangspunkt i dialog på de enkelte institutioner, hvor ledelse og ansatte talte om barrierer og gevinster ved at gå op i tid. Det udmøntede sig i en aftale om, at hvis man som ansat gik op i tid, så fik man hver uge en time til rådighed til en såkaldt ”stjernestund”. En time hvor den ansatte får frie hænder til at en pædagogisk aktivitet efter eget valg.

    »De kan tage et eller to børn i skoven, lege med dem i dukkekrogen eller noget helt tredje, som de vurderer er vigtigt. Og i den time bliver de ikke forstyrret af ledere, ringende telefoner, kollegaer eller forældre. De kan være fuldt fokuserede på den lille gruppe børn,« fortæller hun.

    Søjlediagram der viser, stigningen i antallet og anden af henholdsvis pædagoger og pædagogiske assistenter der er ansat på fuldtid fra 2017 til 2025

    Stjernestunden var som udgangspunkt i en tre måneders prøveperiode, men efter projektet er afsluttet har de to ansatte fortsat stjernestunder hver uge. Og de andre ansatte, der ikke gik op i tid i forbindelse med projektet, har mulighed for at veksle øget arbejdstid til en stjernestund, hvis de selv er med til at pege på, hvornår på dagen der er mulighed for det.

    Ud over at børnene oplever, at de får kvalitetstid med en fuldt fokuseret voksen, så oplever de ansatte også gevinster ved stjernestunderne og den øgede arbejdstid.

    »I vores dialog kommer det frem, at de ansatte, der går op i tid faktisk føler, at de får mere energi af at være gået op i tid, fordi den øgede tid bliver brugt til, at de kan gøre deres arbejde bedre. De føler sig mere færdige og klar til at gå hjem, når dagen er omme, og det giver energi at vide, at man for eksempel hver torsdag må gøre lige hvad man har lyst til i en time. Altså at de får mere tid til god pædagogik,« fortæller Anni Hvidbjerg Sørensen.

    Lokale løsninger 

    De mange gode erfaringer skal ifølge både KL og BUPL fortsat være med til skubbe på udviklingen og bredes ud til hele landet.

    Og ifølge Lars Søgaard Jensen er der stadig et uforløst potentiale i forhold til at få flere pædagoger op i tid. BUPL’s interne undersøgelser viser, at en ret stor del af deres medlemmer gerne vil op i tid. Men at vilkårene for deres arbejde ikke i høj nok grad passer til deres livssituation, eller hvordan de ser deres arbejdsliv.

    Samtidig er det for medlemmerne afgørende for deres lyst til at gå op i tid, at de har indflydelse på arbejdet, planlægningen, og at der er tid til forberedelse.

    »Det rykker noget på deres lyst til at arbejde flere timer. De oplever i hverdagen, at al deres skemalagte tid er sammen med børnene. Og så er der ikke tid og ro til, at de kan forberede det pædagogiske arbejde,« siger Lars Søgaard Jensen.

    Udvikling i beskæftigelsesgrader blandt pædagoger og pædagogiske assistenter på dagtilbudsområdet fra 2017 til 2025

    Også i FOA efterspørger Kim Henriksen, at samarbejdet om indsatserne for at få flere op i tid fortsætter. Det indebærer ifølge FOA blandt andet at få uddannet flere pædagogiske assistenter.

    »Vi ved, at de pædagogiske assistenter i højere grad end ufaglært personale arbejder fuld tid eller tæt på fuld tid. Så vi skal arbejde meget mere målrettet for at få den store andel af erfarne pædagogmedhjælpere til at gennemføre en pædagogisk assistentuddannelse,« siger Kim Henriksen.

    For Sofia Osmani er der ingen tvivl om, at det kræver en fælles indsats fra både ledere og medarbejdere at gøre op med den ’indgroede kultur for deltidsansættelse’ på det kommunale arbejdsmarked. Og her spiller lokale løsninger, hvor ledere og medarbejdere i fællesskab finder ud af, hvad der fungerer en afgørende rolle.

    »Vi kan kun finde de gode løsninger, hvis vi gør det i fællesskab, og når vi tager dialogen på de enkelte arbejdspladser. For det er medarbejderne og lederne, som kender de reelle barrierer og i fællesskab kan skabe muligheder for fuldtid eller flere arbejdstimer,« siger Sofia Osmani.

    Læs mere om 'En fremtid med fuldtid' her: