Tema 4 - Digitalisering, e-handel og nye forretningsmodeller

Den fælles webshop ”Limfjordsshop.dk” i Thy

Da nedlukningen af Danmark trådte i kraft, satte Thy strøm til en idé, der var drøftet lang tid før: Man skulle have en fælles webshop, hvor de fysiske butikker kunne sælge deres varer til kunderne via internettet. På fire dage udviklede byen en webshop med et komplet betalingssystem, ordrehåndtering og fragtaftaler, hvilket gav 4710 besøg på webshoppen de første to døgn efter aktivering.

Med Corona skulle byerne stå sammen, og kunderne blev opfordret til at handle lokalt. Webshoppen gav Thy en digital gågade, hvor kunderne også fik digital mulighed for at handle lokalt og opnå den synergieffekt, der kendes fra den fysiske gågade, hvor kunden sjældent blot handler et sted. Limfjordshop.dk drives af Radio Limfjord i samarbejde med Vi elsker THY og har skabt synlighed, pressedækning og er blevet positivt modtaget af thyboerne.

For handelslivet i Thy har webshoppen været gratis at oprette og butikkerne betaler 495 kr. om måneden for at bruge platformen inklusiv en markedsføringspakke med radio og andre reklamer.