Kollektiv trafik og infrastruktur
Movia
I Region Hovedstaden har kommunerne et fælles trafikselskab, Movia. Trafikselskabet fungerer som operatør, der står for udbud og drift af kollektiv bustrafik. KKR Hovedstaden drøfter løbende den kommunale interessevaretagelse i forhold til Movia.
Infrastruktur i regionen er dog også et indsatsområde, hvor KKR Hovedstaden varetager kommunernes fælles interesser. Det sker bl.a. gennem udarbejdelse af fælles forslag om statslige infrastrukturinvesteringer i regionen.
VIP-Infrastrukturprojekter
KKR Hovedstaden har sammen med Region Hovedstaden vedtaget en række fælles infrastrukturprioriteringer (pdf) – de såkaldte VIP-projekter. VIP-projekterne udgør et samlet bud på, hvilke infrastrukturprojekter der bør prioriteres i hovedstadsområdet i de kommende år.
VIP-projekterne inkluderer:
- Automatisering af S-tog (pdf)
- Frederikssundmotorvejen (pdf)
- Hillerødmotorvejen (pdf)
- Kystbanen (pdf)
- Letbane - Frederikssundsvej (pdf)
- Ny togforbindelse Roskilde-Kastrup (pdf)
- Ring 5 Syd (pdf)
- Østlig Ringvej (pdf).
Yderligere projekter:
- Forlængelse af metro (pdf)
- Forlængelse af Farum S-tog til Hillerød (pdf)
- Ombygning af Hillerød Station (pdf).
Trafikcharter for Greater Copenhagen
De 85 kommuner og 4 regioner i Hovedstaden, Sjælland, Skåne og Halland i Greater Copenhagen-samarbejdet har vedtaget et fælles trafikcharter med en række prioriterede infrastrukturprojekter for at understøtte høj tilgængelighed og mobilitet på tværs af Greater Copenhagen-metropolen.
Fokus er bl.a. på Københavns Lufthavn, en fast Femernforbindelse, en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, metro mellem København og Malmø, et sammenhængende kollektiv trafiksystem samt grøn mobilitet etc.