Læs om, hvordan Lyngby-Taarbæk Kommune har implementeret en RPA-løsning til udbetaling af helbredstillæg, der letter de berørte medarbejdere for en markant manuel arbejdsbyrde.
Lyngby-Taarbæk Kommune har en digitaliseringsstrategi, hvor der er opsat mål for udbredelsen af RPA-løsninger. Her er ambitionen at udbrede én RPA-løsning pr. afdeling inden 2020. Målet er drevet af en forventning om, at det er en vigtig teknologi at mestre i fremtiden. Lyngby har også et digitaliseringsråd bestående af frivillige medarbejdere, der drøfter den teknologiske udvikling.
Et område, hvor der var potentiale i en RPA-løsning, omhandlede håndtering af helbredstillæg. En landsdækkende undersøgelse vedr. helbredstillæg synliggjorde den store og komplekse administrative opgave for de 2-3 medarbejdere i kommunen, der sad med behandlingen af ca. 3.000 helbredstillæg pr. år. Lyngby-Taarbæk Kommune valgte derfor en RPA-løsning til håndtering af helbredstillæg.
Robotten håndterer i dag ca. 86% procent af opgaver ved udbetaling af helbredstillæg, der letter medarbejderne for den manuelle arbejdsbyrde ved opgaverne. Arbejdet med kontrol og gennemførelse af de resterende opgaver kan nu klares uden nyansættelser, og afdelingen er robust over for sygdom og afgang.