Læs om, hvordan Holstebro Kommune har indført et digitalt vagtplanlægningssystem, der effektiviserer vagtplanlægningen, så der kan planlægges fremadrettet og optimer brugen af personalemæssige ressourcer.
Vagtplanlægning skal sikre, at der er det nødvendige personale til at løse opgaverne. Det kan være en kompleks opgave at vagtplanlægge, da det kræver indsigt i mange forskellige arbejdstidsaftaler. Hertil er vagtplanlægning ofte en opgave, der specielt finder sted indenfor social- og sundhedsområdet samt ældreplejen, hvor der i øjeblikket er mangel på arbejdskraft i kommunerne, og hvor optimeringen af brugen af medarbejderressourcerne derfor er vigtig. Holstebro Kommune havde tidligere et vagtplanlægningssystem, der besværliggjorde en fremadrettet vagtplanlægning for medarbejderne, der er nødvendig for at håndtere området bedst muligt.
Holstebro Kommune indførte derfor et vagtplanlægningsmodul, som er integreret med lønsystemet. Modulet har effektiviseret vagtplanlægningen, så vagtplanlægningen planlægges fremadrettet og optimerer udnyttelsen af personalemæssige ressourcer. Dertil har implementeringen sikret en ensartethed i planlægningen og reduceret antallet af fejl.