Økonomi og styring Indkøb

Indkøb er en del af kerneforretningen

Der er et stort potentiale forbundet med at inddrage indkøbsfaglige kompetencer, når der købes tjenesteydelser på velfærdsområderne, så der i sidste ende opnås de bedste løsninger til gavn for borgeren. Det handler om at skabe eller udbygge et endnu bedre samspil mellem fagligheder og bruge relevante værktøjer fra indkøbsområdet med henblik på at opnå en bedre opgaveløsning og arbejdstilrettelæggelse på fagområderne

Ca. 80 pct. af kommunernes indkøb udgøres af tjenesteydelser, herunder en lang række tjenesteydelseskøb knyttet direkte til opgaveløsningen på de store velfærdsområder. Næste skridt i professionaliseringen af kommunernes forbrug og indkøb er således at bringe de indkøbsfaglige kompetencer i spil, når der købes ydelser tæt på borgeren på fagområderne. Dette for at understøtte fokus på, hvordan processerne omkring indkøb og opfølgning tilrettelægges og på, hvordan ressourcerne udnyttes, så de skaber mest mulig værdi og kvalitet for borgerne.

Indkøbsfagligheden er med andre ord en hjælp til at styrke fagområdernes muligheder for at indfri deres mål - relevant service af høj kvalitet til borgerne inden for de økonomiske rammer. 

Erfaringer fra Ballerup Kommune

Ballerup Kommune arbejder under overskriften ”Alt er indkøb” med at styrke samarbejdet mellem indkøb og fagområderne, så de indkøbsfaglige kompetencer bringes i spil, der hvor størstedelen af kommunens indkøb foretages. I Ballerup Kommune er der en tro på, at forskellige medarbejdergrupper har forskellige spidskompetencer, og at man i fællesskab kan nå endnu længere ift. at få god kvalitet for pengene til gavn for borgeren. Man startede i Ballerup med at bringe indkøbsfaglige kompetencer i spil på beskæftigelsesområdet og er nu i gang på det specialiserede socialområde. Hør kommunens erfaringer og gode råd her:

 

Erfaringer fra Halsnæs Kommune

På tværs af socialområdet, økonomi og indkøb stillede man i Halsnæs Kommune spørgsmålet ”Hvordan får vi styr på det specialiserede socialområde”? I et tværfagligt samarbejde er man lykkedes med at sikre et langt bedre grundlag for forhandling og kontraktstyring. Man har opnået kontrakter med klare og gennemsigtige vilkår, bedre sammenhæng mellem pris og indsats, budgetreduktioner til en start og nye kontrakter til en bedre pris. Ligesom der er opnået et tæt og meningsfuldt samarbejde internt i kommunen.

 

×

Log ind