25. november

11-12
Frokost

12-12:15
Velkomst og indledning
/ Ida Thuesen, kommunikationschef og vicedirektør, KL

12:15-13
Information, opmærksomhed og tillid
Aldrig har vi i menneskehedens historie haft så meget information til rådighed som nu. Herved adskiller den digitaliserede tidsalder fra enhver anden tid i historien. Det betyder imidlertid ikke, at der er kommet mere tid og opmærksomhed til at konsumere denne information. Der er stadig kun 24 timer i døgnet, og man også elske, ned med skraldet og på arbejde. Information forbruger opmærksomhed, og derfor kan der spekuleres i, hvilken slags information mennesker er villige til at bruge deres sparsomme opmærksomhed på. Men hvad der er sandt er ikke nødvendigvis viralt, og hvad der er viralt er ikke nødvendigvis sandt. I mængden af sandfærdig information, misinformation, fingerede nyheder og bullshit skal tillid sikres blandt alle involverede – også kommunen og politikere. Det kræver individuel, institutionel og ideologisk mobilisering – og det skal kommunikeres.

/ Vincent Hendricks, dr.phil., ph.d. og professor i formel filosofi ved Københavns Universitet samt grundlægger og leder af Center for Information og Boblestudier

13-13:30
Pause

13:30-14:30
Spor 1: Et kig i spåkuglen om teknologi og adfærd i 2025
Hvad bringer morgendagen for kommunerne ift., hvilke tech- og adfærdsmæssige trends der kommer til at præge arbejdsdagen de næste fem år? Hvordan bliver beslutningsprocessen når stemmestyring gør sit indtog? Vi skal spørge os selv, om Google stadig er vores fortrukne vej til informationssøgning i 2025, og hvordan udvikling påvirker kommunernes indkøb og planlægning her i 2021. De spørgsmål vil Jacob forsøge at give svar på til oplægget om digitale trends og gode investeringer.

/ Jacob Hvam, strategisk UX- og designdirektør i Novicell

Spor 2: Fem gode argumenter for at lukke kommunens Facebook
Det kan være, at kommunens Facebookside ikke længere giver mening at drive. Men det betyder så omvendt ikke altid, at det er tid til at droppe de sociale medier fuldstændigt. Kom til et trendbaseret oplæg, der dækker både for og i mod, og bliv rustet til at tage en vigtig diskussion om SoMe-ressourcer hjemme i eget team.

/ Thomas Bigum, underviser og foredragsholder samt partner i Bigum&Co

Spor 3: Fra papir til praksis: Spark liv i din strategi med adfærdsledelse
Som afdelingschef, teamleder eller intern rådgiver er du ofte bastionsfigur for organisationens strategi. Det betyder, at du nok også er den, der skal sørge for, at den bliver bragt til live i det daglige. Desværre får alt for mange strategier aldrig den flyvehøjde, de fortjener. Hvis du vil se strategien folde sig ud for alvor, bør den være funderet i indsigter og baseret på adfærd. Helle stiller skarpt på, hvor du kan sætte ind for at skabe et solidt fundament for reel forandring gennem adfærdsledelse og forandringskommunikation.

/ Helle Bro, administrerende direktør i bro

14:30-15
Pause

15-16
Spor 4: Influencer Marketing er også for kommuner
Influencer Marketing er andet og mere end promovering af hårprodukter og kondisko. Det kan også være et effektivt redskab, når et budskab skal ud over rampen i en kommune. Med udgangspunkt i en case fra Lolland Kommune vil Henrik Madsen og Julie Sophie Christensen vise, hvordan de har brugt influencers til at formidle et kompliceret budskab til en eftertragtet målgruppe.

/ Henrik Madsen, souschef og kommunikationschef i Lolland Kommune
/ Julie Sophie Christensen, kommunikationsmedarbejder i Lolland Kommune

Spor 5: Digital inklusion i det digitaliserede samfund
Samfundet er nu så digitaliseret, at borgere skal kunne begå sig digitalt i sin kommunikation med det offentlige og det øvrige samfund hver eneste dag. Men det er langt fra alle, der har nemt ved det digitale. Når man designer løsninger til borgerne, er det vigtigt at have øje for kompleksiteten i deres brugssituationer og de dertilhørende barrierer. Anne-Sofie anbefaler, at man sørger for at udvikle løsninger med tæt brugerinddragelse, og vil fortælle om, hvordan hun ser, at data og teknologi kan være med til at løse udfordringer og skabe muligheder i stedet for barrierer for den enkelte borger.

/ Anne-Sofie Thomsen, specialkonsulent i KL

Spor 6: Lokale medier er essentielle for sammenhængskræften og demokratiet i Danmark
Der er sket meget med lokale medier over de sidste 10-15 år, og der findes i dag færre lokale nyhedsredaktioner, end der tidligere har gjort i det ganske land. Med Jesper Rosener i spidsen har Jysk Fynske Medier taget kampen op mod store digitale medier såsom Facebook for at skabe noget sammenhængskræft og sikre demokratiet over hele landet. Kom og hør, hvordan Jesper kæmper demokratiet og de lokale mediers kamp, og om de projekter han og Jysk Fynske Medier er i fuld gang med.

/ Jesper Rosener, administrerende direktør hos Jysk Fynske Medier

16-16:30
Pause

16:30-18
Workshop 1: Hæv kvaliteten af din mobilvideo
Alle kan lave video med deres mobiltelefon, men det kræver viden at hæve kvaliteten. På workshoppen lærer du om mobilens styrker og svagheder, smager på de fire krydderier, der skaber en seværdig video, og så får du en intro til de bedste apps. Du kan også prøve det ekstra udstyr, som du bør have med – og som er sjovt at have med. Og så skal vi både optage og redigere en kort video med gratis-app’en ”VN – Video Editor”. Hent gerne app’en inden.

/ Silas Bang, videoredaktør hos Jysk Fynske Medier

Workshop 2: Fem steps til at lave strategisk infografik
Medierne tænder på fakta, tal og resultater. Borgerne efterspørger overskuelig indsigt. Og medarbejderne har brug for viden. Der er et stort potentiale for en mere visuel tilgang til kommunikation af kommunernes mange aktiviteter. Bliv bedre til at skære fakta til og til at formidle det på en mere klar og let måde. Vi gennemgår cases fra kommuner og andre offentlige organisationer. Og du kommer gennem praktiske øvelser til, hvordan du selv (uden en grafisk baggrund) kan kaste dig over at lave infografikker. Du skal medbringe en konkret case, hvor du har brug for at formidle data, tal eller fakta.

/ Anders Ferdal, partner i Polygraphic og ekstern lektor på Københavns Universitet
/ Emil Holtoug, partner i Polygraphic

Workshop 3: Lav din egen webstrategi
Hvordan kommer man i gang med at lave en webstrategi, der understøtter kommunens mangestrengede arbejde? Hvordan inddrager man borgere og eksterne interessenter? Og hvordan opstiller man målbare succeskriterier? Det er nogle af de spørgsmål Louise Zabel fra Københavns Kommune vil besvare og diskutere med jer. Hun vil vise eksempler fra kommunens egen strategi og lave øvelser, der kan hjælpe dig på vej mod en god og brugbar webstrategi.

/ Louise Zabel, tværgående webkoordinator, Københavns Kommune

Workshop 4: Sådan medietræner du dine politikere og fagchefer
Lær fra en af Danmarks mest erfarne medie- og budskabstrænere. På workshoppen får du indblik i, hvordan du bedst og mest effektivt forbereder din medietræning af såvel politikere som embedsmænd. Du kommer til at opleve en live medietræning med fokus på feedback og udvikling, ligesom du lærer, hvad talspersonernes største udfordring er. Du får en større forståelse for budskabstræningens muligheder og faldgruber – og du går fra workshoppen som en skarpere rådgiver.

/ Mikael Baden, partner og administrerede direktør i FRIDAY

Workshop 5: Kommuniker med billeder og bliv set
Hvor ender kommunens kommunikation, hvis man starter med at tænke den visuelt? Det gennemgår Tobias på workshoppen, hvor der også er øvelser i at forstå billeders fortællinger. Hvad signalerer de, og hvordan vælger vi de rigtige? Det er faktisk ikke så nemt, som det lyder. På workshoppen kan du også høre om, hvordan man kan planlægge en begivenhed, så pressen får de bedste muligheder for at tage flotte billeder. Og ikke mindst fortæller Tobias, om Herning Kommunes erfaringer med at have en fotojournalist som en del af kommunikationsteamet.

/ Tobias Nørgaard Pedersen, fotojournalist i Herning Kommune

Workshop 6: Blurred Reality – få indblik i fremtidens internet med VR, AR, AI & IoT
Blurred Reality er et udtryk for fremtidens kombination af teknologier som Artificial Intelligence (AI), Internet of Things (IoT) og Virtual samt Augmented Reality (VR/AR). De tre teknologier bliver grundstenene i fremtidens internet, og måden vi interagerer med den digitale verden på. En fremtid, hvor alle har personlige assistenter (AI), alle vores ting og gøremål vil blive tracket og overvåget (IoT), og vi ikke længere vil være afhængige af skærme til at få adgang til data og internettet, men derimod have det med os overalt (VR/AR). Bliv klogere på, hvordan vi kommer til at møde teknologierne i vores arbejde i den nærmeste fremtid – på godt og ondt. Og afprøv demoer af nyeste hardware inden for VR og AR.

/ Jonathan Komang-Sønderbek, Senior Business Developer hos Khora

18-19:30
Pause og tjekke ind på hoteller

19:30
Velkomstdrink

18-19:30
Middag, netværk og dans

26. november

9-10
Spor 7: Fang de unge med kommunens kommunikation – og skab en stabil, digital retning i en foranderlig tid
Unge er både flygtige, illoyale, nysgerrige og dybt engagerede mediebrugere. Deres medieforbrug er i konstant forandring og enormt fragmenteret. Et svært udgangspunkt for alle, der har det som deres mission at nå de unge. Ikke desto mindre formår DR at nå 9 ud af 10 danske unge hver eneste uge – ikke mindst takket være et dedikeret unge-tilbud, der er spredt ud over en række forskellige medieplatforme. Mød Kasper Tøstesen, som vil fortælle om DRs arbejde med de unge og give gode råd til, hvordan kommunerne kan forblive relevante i en konstant foranderlig tid.

/ Kasper Tøstesen, ledende redaktionschef i DR Ung

Spor 8: Drop dokumenterne på hjemmesiden
I foråret 2021 indførte Aalborg Kommunes weborganisation et nyt indholdsprincip og erklærede aalborg.dk for ”dokumentfri zone”. Webleder, Sinnet Ellehauge Haag, løfter sløret for, om missionen er lykkedes – og hvad det kræver at gøre op med ”plejer” i en stor og kompleks offentlig organisation.

/ Sinnet Christine Ellehauge Haag, webleder i Aalborg Kommune

Spor 9: Krisekommunikation under mediestormen i Fredericia
I efteråret 2020 fik den danske presse interesse for Fredericias tidligere borgmesters køb af en attraktiv byggegrund og dertilhørende byggesag. Borgmesteren gik af i december og økonomiudvalget iværksatte kort efter en ekstern advokatundersøgelse. Mie Spuur Simonsen trådte ind ad døren 4. januar i, hvad der må betegnes som en af de største kommunale mediestorme. Mie lukker os ind i kommunikationsafdelingens krisekommunikation og håndtering af en sag, der blev skabt af over 200 aktindsigter, der løbende holdt liv i krisen.

 

/ Mie Spuur Simonsen, kommunikationschef i Fredericia kommune

 

10-10:45
Pause

10:45-11:45
Plenum: Mit liv i politik – fra minister til overborgmester
Ritt Bjerregaard er en af dansk politiks mest markante personer gennem tiden. Hun har været mere end 40 år i politik og haft en lang række ansvars- og ministerposter. Som overborgmester i Københavns Kommune havde Ritt forventninger om at sikre bedre og billigere boliger, styrke integrationen og gøre trafikken klimavenlig. Men frem for politik gik meget af tiden med diskussioner og intriger med de andre partier samt bureaukrati og kampe. Og hvad gør man så? Ritt deler – med udgangspunkt i sin erindringsbog Ovenpå – sine refleksioner over sin tid i politik og det politiske landskab i Danmark, som det tager sig ud i dag. Hun fortæller om sine op- og nedture i dansk politik, og hun fortæller om sit syn på medierne, mediernes udvikling – og ikke mindst sit samarbejde med kommunikatører.

/ Ritt Bjerregaard, fhv. minister (S) & MF, EU-kommissær, overborgmester i Københavns Kommune. Forfatter og foredragsholder

11:45-12
Tak for i år
/ Ida Thuesen, kommunikationschef og vicedirektør, KL

12-12:30
Sandwich to go

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2021