Sammenhængende Digital Borgerservice

Det Fælleskommunale Selvbetjeningstjek

Det Fælleskommunale Selvbetjeningstjek er del af den Fællesoffentlige og Fælleskommunale Digitaliseringsstrategi. Her på siden kan du læse mere om projektet, dokumentation for indsamling af data samt hvordan kommunerne kan tilgå de indsamlede data.

Indsamling af viden om brugernes anvendelse og tilfredshed med digitale selvbetjeningsløsninger 

Kommunerne og Regeringen er i Økonomiaftalen’19 blevet enige om at lave opfølgning på brugernes anvendelse og tilfredshed med digitale selvbetjeningsløsninger for de løsninger med mere end 20.000 digitale transaktioner og som kommunerne (KL) vurderer har høj anvendelse og særlig kritikalitet. Konkret er det aftalt, at kommunerne indsamler data om brugernes tilfredshed og anvendelse af digitale selvbetjeningsløsninger for 7 løsningsområder:
– Sygedagpenge
– Byg & Miljø
– Flytning 
– Opskrivning til daginstitution 
– Opskrivning til Skole og SFO 
– Kropsbårne hjælpemidler 
– Vielse

En tilfredshedsrapport for de 7 selvbetjeningsområder og landets 98 kommuner er tilgængelig via artiklen her.

Et fælleskommunalt system til automatisk indsamling af data

KL og KOMBIT har, på vegne af kommunerne, udviklet en metode og anskaffet system, som understøtter effektiv indsamling og udstilling af brugernes anvendelse og tilfredshed med de kommunale selvbetjeningsløsninger. Systemet hedder Det Fælleskommunale Selvbetjeningstjek og stilles til rådighed for alle landets kommuner.

KOMBIT og KL har været i dialog med leverandørerne på de ovennævnte områder om opgavens omfang og har vejledt leverandørerne i opkoblingen til det fælles system til indsamling og udstilling af data. Leverandørerne sørger således for selve opkoblingen og fakturere kommunerne for dette.

Øvrige løsninger på Selvbetjeningstjek

For selvbetjeningsløsninger på øvrige områder er det som udgangspunkt den enkelte kommune selv, der aftaler og bestiller opkobling til Det Kommunale Selvbetjeningstjek hos deres leverandør. Læs mere under punktet: ”Tilslutning af nye løsninger til det fælleskommunale selvbetjeningstjek”.

For at bestille adgang til de øvrige løsninger og se processen herfor kan man hente det relevante materiale nedenfor. 

  • DOCX

    Formular: opret ny løsning til Selvbetjeningstjek

Leverandøradgang til Selvbetjeningstjek

Som noget nyt kan leverandøre, som allerede har udvalgte løsninger registreret på Selvbetjeningstjek, også få adgang til Selvbetjeningstjek. Materiale til at få adgang kan du finde nedenfor

  • DOCX

    Formular: opret leverandør til Selvbetjeningstjek

Login på Det fælleskommunale selvbetjeningstjek

Kommunerne kan tilgå egne data om brugernes anvendelse og tilfredshed med de digitale selvbetjeningsløsninger som er tilsluttet Det Fælleskommunale Selvbetjeningstjek

Opret bruger til Det Fælles-kommunale selvbetjeningstjek

For at komme i gang, skal du være oprettet som bruger af systemet. Det kan du gøre ved at udfylde nedenstående formular. Husk at hvis du blot ønsker læseadgang til jeres data kan jeres kommunale tovholder give dig adgang til dette via systemets API (læs mere om dette i 'Vejledning til kommuner om anvendelse af det fælleskommunale selvbetjeningstjek.pdf'. Vær opmærksom på, at KL manuelt opretter nye brugere. Dette sker som udgangspunkt ugentligt.

Du skal godkende at vi opbevare de nødvendige data om dig for at kunne oprette dig som bruger

Selvbetjeningstjek på Yammer

På Yammer-gruppen får din kommune de seneste opdateringer på selvbetjeningsløsningerne. Gruppen fungerer samtidig som en mulighed for at stille spørgsmål til løsningerne, og dele viden og erfaring med andre kommuner. Tilmeld din kommune her, hvis du ikke allerede er medlem.

Informationer til kommuner

Via materialelisten kan du hente vejledninger om, hvordan Selvbetjeningstjek-systemet anvendes, og hvordan nye løsninger tilsluttes systemet. Dertil er der nedenfor vedlagt en trin-for-trin-guide til, hvordan man som kommune konkret kan arbejde med data.