4.2 Digitale redskaber i dagtilbud
Dagtilbudsområdet oplever et stigende politisk fokus lokalt og national i takt med en større bevidsthed om vigtigheden af tidlig indsats og et dagtilbud af høj kvalitet. Et vigtigt element i kvalitetsudviklingen i dagtilbud er at udnytte potentialet ved digitale redskaber i den pædagogiske praksis til gavn for barnets læring, trivsel og udvikling.
Om initiativet
Barnets digitale dannelse og læring starter i dagtilbuddet. Mange dagtilbud anvender allerede digitale redskaber i det pædagogiske arbejde med leg og læring. Udnyttelse af de digitale redskaber i den pædagogiske praksis er et vigtigt element for at styrke kvaliteten i dagtilbud. Der gennemføres en indsats, der følger udviklingen og ser på, hvad der sker, når digitale redskaber og medier indtager en større rolle i dagtilbud.
Det er vigtigt at få spredt viden og erfaringer om de gode forløb, der understøtter børnenes læring og trivsel, og sikre, at børnene allerede i deres dannelse opnår viden om og erfaring med håndtering af digitale redskaber og medier.
Initiativet blev igangsat i 2017, hvor KL fik gennemført en undersøgelse af anvendelsen af digitale redskaber af Implement Consulting Group. Rapporten og formidlingsproduktet kan hentes i boksen nedenfor. Der pågår frem mod 2019 et arbejde med spredning af viden fra undersøgelsen.
Styregruppe
Følgende kommuner deltager i projektets styregruppe (referencegruppe for IT i folkeskolen og dagtilbud):
- Herning Kommune
- Slagelse Kommune
- Rødovre Kommune
- Rudersdal Kommune
- Næstved Kommune
- Randers Kommune
- Esbjerg Kommune
- Helsingør Kommune
- Skanderborg Kommune
- Aarhus Kommune
- Odense Kommune