29. september 2022

K-døgn: Vi skal derud, hvor vi bliver lidt utrygge

Alle kommuner har et helt naturligt opdrag i at nå alle borgere med relevant information. Det løser kommunerne oftest ved at være til stede dér, hvor borgerne er. Her kommer de sociale medier helt naturligt ind i billedet. Men hvad stiller man op, når den unge målgruppes medievaner udvikler sig med lynets hast og de samtidigt stiller større og større krav til det indhold, der postes.

Paradoksalt nok mener Astid Haug, der er ekspert i sociale medier ikke altid, at sociale medier er løsningen. Læs interviewet, der giver en forsmag på det, du kan høre som deltager på årets Kommunikationsdøgn.

Hvordan når vi den unge målgruppe? Skal kommunerne skynde sig ind og oprette en profil på TikTok eller skal vi gå hjem og slette de sociale medier, fordi vi alligevel ikke har en chance for at nå de unge mennesker her?

Det er et kæmpe dilemma for kommunerne, når man vil nå de unge mennesker og alt i én helt naturligt skriger TikTok, fordi det er jo dér, de er. Men vil de her unge mennesker overhovedet følge en kommune på TikTok?

Jeg tror sagtens det kan fungere for en kommune at gå på TikTok, men jeg synes at det første skridt er at teste mediet af inden der oprettes en kommuneprofil. Det kan man gøre ved at oprette nogle annoncer eller måske indgå i nogle samarbejder med influencere og andre profiler, der allerede er store på TikTok.

Når vi taler sociale medier, skal man som kommune naturligvis også tænke på dataetik. Særligt når det gælder TikTok, er det fornuftigt at overveje en ekstra gang, om kommunerne skal kaste sig ud i det, da der er usikkerhed om, hvor brugernes data ender. Omvendt kan man også sige at TikTok er lovligt i Danmark, og politiet er til stede der. Man skal blot kunne forsvare de valg, man træffer.

Skal kommunerne overhovedet forsøge at nå de unge på de sociale medier?

Nogle gange sker der en kortslutning inden i os, når vi forsøger at nå de unge. Bare fordi de unge er på de sociale medier, skal vi så overhovedet forsøge at nå dem der? Det tror jeg nemlig ikke altid er tilfældet. I stedet tror jeg på meningsfulde fællesskaber, der skaber en ramme for at være sammen. Fællesskaberne har stor tyngde og det skal vi forsøge at facilitere på en anden måde end gennem en kommentar på facebook eller en video på TikTok. Vi skal skabe en indgang til dem gennem uddannelsesinstitutionerne og de uformelle samlingspunkter – og så kan de sociale medier komme til på et senere tidspunkt.

Hvor er de unge så lige nu?

Nu er der ingen forventning om at kommunerne skal være first movers på de sociale medier, men der er en rigtig stor fordel ved at være det. Følgere og fordele kommer lidt nemmere og billigere, når man er en af de første, men det skal samtidigt give mening. Det giver eksempelvis ikke så stor mening for en kommune at gå på BeReal selvom det stadig er forholdsvist nyt.

Hvis vi kigger på de generelle tal for SoMe, er det stadig facebook, der er størst i Danmark. Et medie som ofte bliver overset, er Youtube. Her er de unge stadig i høj grad til stede og det er derfor et godt medie at tænke i. Så er der selvfølgelig Instagram og Tiktok, som stadig bruges af rigtig mange. Herefter kommer de mindre nichemedier såsom gamingplatformen Twitch.

Her vil jeg igen pege på fordelene ved at teste mediet og få nogle erfaringer, inden man opretter en profil. Generelt tror jeg, at vi skal blive bedre til at prøve det af og kaste os ud i det og blive lidt utrygge ved dét vi plejer at gøre, når det handler om at nå de unge.

Hvilken strategi skal kommunen lægge, når der skal kommunikeres til de unge på de sociale medier?

Ligesom ved alle andre strategier, skal der stilles skarpt på, hvad formålet er?  Hvis ønsket er at de unge skal involveres og vi ønsker feedback og engagement, skal vi sørge for at inddrage dem. Resultatet ender ofte i noget digitalt, men vi skal huske, at det er godt givet ud inden da, at afholde nogle fysiske workshops og møder, så vi lærer, hvor de er og hvordan vi når dem. Her er vi også nødt til at spørge os selv om budskabet overhovedet skal komme fra kommunen, fordi hvem er det egentlig, de unge lytter til?

Så der er altså nogle skridt at tage før man laver selve SoMe-opslaget.

En helt overordnet udfordring for kommunerne ift. de unge er, at de er meget visuelle i deres kommunikation. I nogle kommuner er man måske bedre til at skrive det gode debatindlæg end man er til at lave et godt visuelt indslag om det så er video eller billedbaserede memes. Det kan være svært at leve op til i det daglige feed og her skal man måske i stedet prøve det af i en kampagne eller lignende.

Tilmeld dig K-døgn den 3. - 4. november i Aarhus her:

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2022

×

Log ind