07. september 2022

K-døgn: Få et indblik i nyhedsredaktionen indefra

”For os indeholder den gode historie handling – og ikke bare holdning. For det er dét, der er interessant, og det er dét vores kunder vil have.” Sådan siger redaktionschef på Ritzau, Martin Darling, der på Kommunikationsdøgn 2022, den 3. - 4. november i Aarhus, skal holde en workshop, hvor du kan få indblik i, hvad der er vigtigt for Ritzau, når de skal navigere i hundredvis af henvendelser, der hver dag ender på deres skrivebord.

Interview med Martin Darling, nyhedschef på Ritzau, der gæster årets K-døgn med workshoppen "Hvad skal der til, for at nyhedsredaktionen forfølger din historie?".

Hvilke slags nyhedshistorier er det, Ritzau ofte forfølger og arbejder videre med?

”Jeg kan ikke give en opskrift på, hvordan den perfekte nyhedshistorie til Ritzau bliver til. Jeg kan ikke garantere, at bare fordi man gør A, B og C, så kommer man på Ritzau. Det er der alt for mange faktorer til. Men jeg kan sige så meget, at vi på Ritzau søger handling over holdning: Hvis nogen agter at gøre noget interessant – eller måske endnu bedre – er i gang med at handle eller har gjort det, så vækker det vores interesse,” siger Martin Darling og uddyber:

”Når nogen ringer ind og fortæller, at deres direktør eller organisation mener et eller andet, er vi ofte mindre interesserede i, selvom det er noget vi ser rigtig meget af. Det samme gælder, hvis nogen har en vurdering af et eller andet ud fra et moralsk perspektiv. Derimod er det interessant for vores kunder og dermed for os, hvis nogen har viden om et særligt emne.”

Hvilke dynamikker gør sig gældende på en travl nyhedsredaktion?

”Vi spørger os selv: ”Er det her noget, der skaber værdi for vores kunder?” Kunderne er jo langt henad vejen medier: TV2, DR, Berlingske, JP, Politiken, Ekstrabladet, BT osv. Det er kunderne, der er Ritzaus eksistensgrundlag. Vi skal lave noget, som de journalister der sidder i den anden ende, kan bruge i deres arbejde. Det er det eneste og vigtigste parameter, for ellers kan vi ikke rigtig forsvare at bruge tid på det.” Dog tilføjer Martin Darling, at der også er mere praktiske faktorer, der har betydning:

”Vi ser også på, om afsenderens kilder er transparente og valide. Vi kan ikke bruge viden, og fakta, uden at det er tydeligt, hvordan det er blevet til, og hvor det kommer fra. Desuden afskriver vi også ofte historier, der besværliggøres af processen. Det kan være, hvis vi skal kontakte indsenderen for gennemsyn af citater eller lign. Det skal være nemt for os og lige til at gå til.”

Kan mindre historier også være interessante for Ritzau?

”Mindre nyhedshistorier kan sagtens være interessante for Ritzau, og særligt hvis man har fundet en original måde at løse et problem på, som andre kan tage ved lære af. Mindre kommuner er jo ofte gode til at finde på innovative løsninger på problemområder. Det er jo også konstruktivt for andre at få at vide, og derfor kan den slags nemt fange vores interesse,” siger Martin Darling og fortsætter:

”Det er også klart, at når vi er landsdækkende, så har volumen noget at skulle have sagt. Man skal tænke på, at det er en landsdækkende offentlighed, vi i Ritzau servicerer – så historien skal gerne have en national betydning eller et nationalt perspektiv, før den kommer videre hos os.”

Hvad kan kommunikatørerne glæde sig til ved dit oplæg til K-døgn?

”Jo flere sider man ser et fænomen fra – jo bedre en forståelse får man for det. Workshoppen på K-døgn skal handle om, hvordan vi i Ritzau oplever det, når vi får tilsendt historier fra interessenter, medier m.fl. Derfor kommer vi til at fokusere på, hvad der gør det nemt, og hvad der gør det svært for os at have med pressemedarbejdere at gøre, når vi står midt i orkanens øje. Hvis man vil vide, hvordan det opleves indefra, og hvad vi lægger vægt på, så er det oplagt at deltage i workshoppen,” afslutter Martin Darling.

Tilmeld dig K-døgn den 3. - 4 november i Aarhus her:

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2022

×

Log ind