23. juni 2022

”Fortællinger limer sig fast i vores hjerner. Derfor skal vi blive bedre til at fortælle dem.”

Frygten for at lyde banal får skribenter til at vælge eksempler fra. Og det er synd, fordi det er gennem eksempler og sammenligninger, at du kan få folk til at forstå kommunale dagsordner om alt fra trafik og socialpolitik til sortering af affald. Det siger Maria Larsen, der er journalist, kommunikationsrådgiver og indehaver af kursus- og konsulentvirksomheden, ’Mellem Linjerne’. På Kommunikationsdøgn 2022 holder hun en workshop, hvor du kan lære at skrive bedre. Og ramme plet hos den målgruppe, du sigter efter.

Hvad er en god strategi, når du skal skrive en tekst?

”At dele sin skriveproces op i tre faser. Så du tænker, når du tænker. Skriver, når du skriver, og redigerer, når du redigerer. Ideen i er, at du ikke ræser ud og ind af de tre faser, og blander dem sammen i en pærevælling. Alt for mange går i gang med at skrive, inden de egentlig er klar til det. Så tager det for lang tid og bliver for tilfældigt, om teksten rammer plet eller helt ved siden af.” 

Maria Larsen fortsætter:

”At skrive en god tekst minder om at bygge et godt hus. Som arkitekt skal du vide, hvem der skal bo i huset, og hvad det skal bruges til, inden du begynder at tegne. På samme måde, skal du som skribent være arkitekt for din egen tekst i tænkefasen. Du skal beslutte dig for din primære målgruppe. Er det kommunens folkeskolelærere og pædagoger? Kommunaldirektører? Socialt udsatte borgere? Ligesom du skal have styr på, hvad skal de have ud af at læse din tekst og hvad dit budskab til dem er.”

Hvordan lærer man at kommunikere præcist, når man har en bred målgruppe?

”Når man som kommunikatør i kommunen skriver til et bredt publikum – i princippet alle kommunens borgere – skal man altid overveje og beslutte sig for, hvordan man kan bryde målgruppen ned i mindre grupper. For det der med at nå alle – det kan man ikke. Hver gang du skriver en tekst, skal du vælge, hvem du vil rette den mod. Overvej, hvem den vigtigste målgruppe for dit budskab er. Hvis du rammer den præcist, bliver din tekst ofte også interessant for andre,” siger Maria Larsen og tilføjer:

”Hvis du fx vil nå både forældre, sagsbehandlere og unge på en hjemmeside for en specialskole, så overvej hvad det vil betyde at fokusere på de unge som den primære målgruppe. Når du rammer dem, når du også både deres forældre og sagsbehandlerne. De kan nemlig sagtens afkode, at teksten ikke er henvendt til dem, men de har samme interesse; at nå de unge.”

Hvad mener du med, at fortællinger er som lim for hjernen?

”Fortællinger sætter sig fast i hjernen – og bliver der. Det er fordi eksempler, konkrete billeder og sammenligninger er det, vi husker. En af de sammenligner jeg ofte selv bruger, er ”projektet var enkelt som en jingle og så nemt at forstå som en pixibog.” Sådan en sammenligning hjælper os med at forstå budskabet: Vi forstår det nye ved at sammenligne med noget kendt. Lidt ligesom når vi forklarer vores børn om verden. Eksemplerne limer sig bedre fast til vores hukommelse end lange, indviklede og abstrakte forklaringer.” Maria Larsen uddyber:

”Det kan være vært at finde på et godt eksempel: Jeg oplever tit, at folk er bange for at blive for banale – og så ender de med at blive alt for abstrakte. Men eksempler er ikke banale, hvis de rammer plet. Det er faktisk med dem, du kan vise din faglighed og virkelig fange din målgruppe. Vise, at du har overblik over stoffet. Alt for meget abstrakt kommunikation leder til misforståelser, og det ser jeg som et kæmpe problem. Det handler om at være konkret og at turde at forenkle. Og det kræver en stor indsigt i det område, man arbejder med.”

Hvad kan kommunernes kommunikatører lære af dig på workshoppen?

”De får inspiration til at optimere deres personlige skriveproces og professionelle skriveredskaber til at skrive endnu bedre tekster. For med konkrete værktøjer til skriveprocessens tre faser bliver det nemmere at omsætte kommunikationsplaner og kommunale strategier til konkrete tekster og historier, som borgere forstår og husker.

Gennem korte oplæg, øvelser og fælles diskussioner bliver deltagerne får deltagerne afklaret, hvordan værktøjerne kan bruges i deres tekster og skriveproces,” afslutter Maria Larsen.

Tilmeld dig K-døgn den 3. - 4 november i Aarhus her:

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2022

×

Log ind