09. september 2021

Tænk visuelt i din kommunikation

Herning Kommune har erfaret, at visuel kommunikation er et stærkt greb, når kommunen kommunikerer og fortæller historier. Visuelle elementer har stærkere gennemslagskræft og huskes bedre end tekst, og derfor mener Tobias Nørgaard Pedersen, at alle kommuner bør øve sig i at tænke visuelt.

Den 25.-26. november bliver Kommunikationsdøgnet afholdt i København. Programmet byder på 11 faglige oplæg og 6 forskellige workshops. Tobias Nørgaard Pedersen, fotojournalist i Herning Kommune vil fortælle om kommunens succeshistorier og hjælpe med konkrete råd til, hvordan man bliver bedre til selv at tænke visuelt. Torsdag den 25. november holder Tobias en workshop om, hvordan man tuner sit visuelle mind-set.

Vi har fået Tobias til at svare på tre spørgsmål om, hvorfor han vil anbefale andre kommuner at bruge visuel tænkning som et kommunikationsredskab:

Hvorfor er det et stærkt greb at tænke visuelt i sin kommunikation?

Først og fremmest fordi mennesker er visuelle væsner. Vores hjerne afkoder og husker simpelthen visuelt indhold hurtigere og bedre end tekst. Derfor er det enormt vigtigt at gøre sig lige så umage med det visuelle som med teksten.
Fotografi formidler følelser og stemninger lynhurtigt. Derfor kan du også påvirke den måde, dine tekst-budskaber bliver opfattet på.

Når man tænker visuelt, tvinger man sig selv til at starte sin kommunikation et andet sted. Når man skal lave et fotografi, skal man blive konkret på noget, man kan se. Hvor kan man fx se OG fotografere, at i Herning Kommune ”er alle muligheder åbne”, som Herning Kommunes slogan lyder? Eller hvad skal man filme for at fortælle, at: Næstved Kommune vil være en førende kommune i Danmark, hvor bæredygtig udvikling og innovative løsninger danner grundlag for fremtidens lokale vækst og trivsel.? (ikke for at hænge nogen ud). Det kommer vi til at arbejde med i workshoppen”.

Hvordan bruger man visuel kommunikation til at styrke kommunens fortællinger?

Mange er allerede vildt dygtige. Men det vigtige er, at man har en bevidsthed om, hvad man gerne vil have det visuelle til at kommunikere.
Man kan starte med at tænke i stemninger. Hvilken stemning vil vi gerne kommuniker? Det er ikke sikkert, at det er den samme stemning, der skal signaleres på Hjemmeplejens hjemmeside som hos Teknik og Miljø eller Event. Her kan billeder eller video virkelig være med at løfte kommunikationen. Vi kigger på eksempler og snakker om, hvad der lykkedes og ikke lykkedes.

Herudover skader det heller ikke at have en overordnet strategi for, hvilken slags billeder man gerne vil bruge. Skal der være mennesker på eller ikke? Skal de være på højkant, bred eller kvadratisk? Skal de have en bestemt farveholdning? Osv.”.

Har du tre gode tips til andre kommuner, der vil i gang med at tænke visuelt og øve sig i at forstå billeders fortællinger?

  1. ”Øve sig I at se mere ukonkret på billeder. Lad fantasien flyve i to minutter. Digt videre på den historie eller stemning du oplever, når du ser på et billede.
  2. Forsøge at bruge nye billeder så ofte som muligt.
  3. Invester tid og penge i at få lavet nogle gode billeder af kommunen. De rigtig gode billeder er der ikke altid inden for normal kontortid.
  4. Og så selvfølgelig: Ansætte en fotojournalist eller en grafiker i jeres team 😊

Læs meget mere og tilmeld dig Kommunikationsdøgn 2021:

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2021