06. oktober 2021

Tænk i brugeroplevelser – digitale trends og tech skuffer over tid

Digitale trend og digital adfærd fylder meget ude i verden og særligt i de danske kommuner, hvor der hele tiden må prioriteres og vælges til og fra. Det er vigtigt at være i øjenhøjde med brugeren og have digitale produkter, der fungerer, da kommunikationen med borgerne rykker hurtigt i retning mod det digitale.

Den 25.-26. november bliver Kommunikationsdøgnet afholdt i København. Programmet byder på 11 faglige oplæg og 6 forskellige workshops.

Jacob Hvam, strategisk UX- og designdirektør i Novicell, giver sit bud på, hvad man skal kigge efter af tech- og digitale løsninger for at sikre, at man som kommune kan imødekomme det store behov for digital kommunikation med borgerne.

Vi har fået Jacob til at svare på et par spørgsmål om, hvordan man som kommune kan forberede sig digitalt til de næste fem år, og hvilke digitale trends man skal kigge efter i den nærmeste fremtid:

Hvordan kan kommunerne forberede sig på de nye digitale trends?

Når forandring er en præmis, bliver alt, der er rigidt, implicit en fjende. Det gælder også i relation til standardiserede krav til udbud. Det gælder vores faste overbevisning ift., hvad der virker (virkede) - og det gælder investering i fx IT, som dikteres af de mennesker, der ved en masse om IT, men mindre om serviceinnovation på tværs af brugerrejser og fremtidig adfærd. Lyder sikkert en smule arrogant, men IT

er stadig kompleks, at kun de færreste kan udfordre IT-chefens beslutninger, skønt at det har konsekvenser for service-landskabet, forretningen, råderummet, klimaet og andre ansatte. Dermed implicerer forberedelsen til “nye digitale trends” også handlinger koblet til mindset, organisation og kompetencer.

Hvilke fremtidige tech-løsninger vil du anbefale kommunerne at satse på, hvis de gerne vil være med på beatet, men budgettet samtidig er småt?

Det åbenlyse svar er den åbne og den forbundne verden. Som bekendt “skuffer alle over tid”, citat Minds og 99. Det gør tech også, især når man definerer tech-landskabet, før man kender formålet. Når det er sagt, så er jeg en kæmpe believer ift. tech, der kan få os væk fra skærmen - og som i øvrigt ikke medieres af 3rd-party. Vi taler om en digital virkelighed, der bliver “i lommen”, som kan kontrolleres vha. fx små gestures, hvor vi giver adgang til vores private oplysninger mellem 2 parter for at få individuel service, hvorefter vi øjeblikkeligt trækker vores samtykke til deling af data helt tilbage.

Hvilke digitale trends, forudser du, bliver de største, når vi rammer år 2025? 

Først og fremmest er jeg tvivl om, hvorvidt man taler om digitale trends i 2025 eller blot trends! Men pt. er udviklingen ved at underminere værdien (oplevelsen) af søgemaskiner. Og nettet er gået fra at stimulere demokrati og lighed til det modsatte. En (mod-) trend vil her ramme os. Hvis jeg forsøger at blive ved min egen faglige læst, bør jeg også her nævne, at brugerrejsen får power ift., hvordan vi tænker formidling og service, hvilket igen har konsekvens for kommunernes investeringer. Kommuner bør fx holde op med at forberede sig alene og lukke sig om sig selv. Brugerrejsen og behov hos borgerne er sjældent afgrænset af linjeføringen mellem de enkelte kommuner.

Du har stadig mulighed for at tilmelde dig kommunikationsdøgnet og høre Jacobs oplæg d. 25. november:

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2021