22. juni 2021

Infografikker spiller en nøglerolle i kommunens kommunikation

Når kommunen skal formidle noget komplekst og skabe større forståelse og engagement, er visuel kommunikation et vigtigt redskab. Sådan lyder det fra Anders Ferdal og Emil Holtoug, som på Kommunikationsdøgnet holder en workshop om at producere gode infografikker.

Den 25.-26. november bliver Kommunikationsdøgnet afholdt i København. Programmet byder på 11 forskellige faglige oplæg og 6 forskellige workshops.

En af de seks workshops handler om infografik. Her vil Anders Ferdal, partner i Polygraphic og ekstern lektor på Københavns Universitet, og Emil Holtoug, partner i Polygraphic, klæde deltagerne på til at skære fakta til og til at formidle det på en mere klar og let måde, så deltagerne selv – uden grafisk baggrund – kan kaste sig over at lave infografikker.

Vi har talt med Anders og Emil og bedt dem svare på et par spørgsmål.

Hvorfor bør kommunerne arbejde mere med infografikker?

”Kommunen kommunikerer med os hele tiden. Vi møder kommunen over alt i hverdagen; i skolen, i daginstitutionen, på plejehjemmet, i sportshallen, på legepladsen, i byrummet og på alle tænkelige kommunikationsflader.

Vi modtager enorme mængder information med meget varieret indhold og ofte med høj kompleksitet. Derfor er det afgørende, at kommunen formår at gøre kommunikationen så let og tilgængelig som overhovedet muligt – også i de komplicerede sager. Her spiller visuel kommunikation og infografik en nøglerolle,” siger Anders Ferdal.

Hvornår virker en infografik, og hvornår virker den ikke?

”Infografik virker, når det lykkes at formidle noget meget komplekst på en let og intuitiv måde. På den måde åbner infografikken døren til større forståelse og engagement,” lyder det fra Emil Holtoug.

Når infografik danner bro til kompleks kommunikation, får den flere til at forholde sig til den konkrete problemstilling
Anders Ferdal, partner i Polygraphic & ekstern lektor på Københavns Universitet


Anders Ferdal supplerer: ”Når infografik danner bro til kompleks kommunikation, får den flere til at forholde sig til den konkrete problemstilling”. Han fortsætter:

”En infografik virker ikke, hvis den vil for meget. En infografik skal formidle komplekst stof – den skal ikke i sig selv være kompleks.”

Hvad får deltagerne med hjem, hvis de deltager i jeres workshop på Kommunikationsdøgnet?

”Konkret får deltagerne fem steps til selv at arbejde med infografik,” siger Emil Holtoug.

”Ja, og derudover får de indsigt i vores erfaringer med en række forskellige cases fra kommuner og andre offentlige organisationer, som forhåbentlig kan være inspiration til arbejdet med infografik og visuel kommunikation i deres kommune. Vi glæder os!,” slutter Anders Ferdal.

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2021