22. oktober 2020

Skab succesfuldt indhold på sociale medier

Det kræver håndelag, metode og tid at skabe godt indhold på sociale medier. Til den virtuelle kommunikationsdag d. 2. november får du værktøjer til at skabe (endnu) bedre indhold fra ekspert i sociale medier, Katrine Emme Thielke.

Koden til godt indhold på tværs af kanaler 

Hvad afgør, at opslag nogle gange virker, og andre gange ikke gør?

Til virtuel kommunikationsdag 2020 d. 2. november viser ekspert i sociale medier, Katrine Emme Thielke, hvordan du sikrer, at dit indhold performer. Thielke tager udgangspunkt i en række konkrete eksempler på kommuners opslag på sociale medier, så oplægget er skræddersyet til din hverdag.

Her giver hun en smagsprøve på, hvad du kan vente at tage med hjem. 

Hvad afgør, om indhold fungerer eller flopper på sociale medier?

”Helt overordnet kan man sige, at indhold, der fungerer, indeholder en gave. Som afsender giver man noget videre - viden, information, et smil. Man giver gaven med en lille hilsen og sin personlighed, så man mærker, at man har fået gaven af netop jer og ikke af en tilfældig afsender. Og så er det tydeligt, hvem gaven er til, så modtageren ikke er i tvivl om, at de kan modtage den.

Med andre ord er målgruppen skarp og tydelig i (kon)teksten, indholdet har sin egen stil, og der er reel værdig og relevans. Det lyder jo både nemt og banalt. I praksis kræver det håndelag, metode og tid.

Indhold, der flopper, er generelt for langt, klippet fra en tekst, der er skrevet til en anden platform, formet uden engagement og tanke for målgruppen. Og så er det meget ofte pligtindhold. Dvs. man er blevet bedt om at "lægge det på", måske på samme måde som man lægger statisk indhold på websitet.”

Hvad er dine tre bedste huskeråd til at skabe opslag, der virker?

”Jeg tænker altid som det første: Hvad er det jeg giver? Hvis ikke jeg kan se i mit opslag, at jeg giver noget, så er det bare fyld. 

Så det skal være spiseligt og ikke for stor en mundfuld - på sociale medier snacker de fleste bare
Katrine Emme Thielke, Ekspert i sociale medier

Dernæst kigger jeg på, om indholdet har en klar call to action, og om den er understøttet i hele opslaget. Det er ikke alt indhold, der kræver et klik - så måske er mit call to action mere subtilt. Men jeg skal være utrolig bevidst om det. Man kan kun få brugerne til at gøre én ting, og det skal man skrive op i mod.

Som det sidste er jeg bevidst om opslagets første linje. Den skal være både overskrift og call to action, og.... det er den vigtigste del af teksten! Det er krogen, der måske kan overbevise brugerne om at hænge på mit indhold. Så det skal være spiseligt og ikke for stor en mundfuld - på sociale medier snacker de fleste bare.”

Få dit indhold tryktestet af Katrine Emme Thielke

Til den virtuelle kommunikationsdag d. 2. november tager Katrine Emme Thielke udgangspunkt i konkrete eksempler på kommuners opslag på sociale medier. Du kan få live feedback ved at sende et link til det opslag, du undrer dig over ikke fungerer. Send linket til juma@kl.dk, så skriver Katrine Thielke dem om til oplægget på den virtuelle kommunikationsdag. 

Arrangement

Møder og netværk Virtuel kommunikationsdag 2020