04. august 2020

Det er bare rart at have trænet en shitstorm, inden man havner i den

Den 24. august afholder KL i samarbejde med digital rådgiver Benjamin Rud Elberth en virtuel teamdag om krisehåndtering på Facebook. Læs mere og tilmeld dig her.

”Kommunerne kæmper stadig efter mange år på især Facebook med en voldsom moderationsopgave, når borgerne mobiliserer pres, når kommunerne får en dårlig sag, eller når de møder trolde, den evigt brokkende borger mv. Men vi har efterhånden så mange gode og dårlige eksempler at læne os op ad i kommunerne, så det er blevet endnu tydeligere, at det er teknik og taktik, der skal på plads. Og så giver det bare fantastisk meget at have trænet en shitstorm, før man kommer i den.”

Sådan siger digital rådgiver Benjamin Rud Elberth, som den 24. august står klar til at gøre os klogere på, hvad man fx gør, når en medarbejder bliver hængt ud på sociale medier, hvordan man håndterer det, når få borgere hurtigt mobiliserer stor modstand, og hvordan man som kommune tackler en shitstorm.

Temadagen er for kommunale kommunikationsfolk og andre i kommunen, der involveres, når kommunen rammes af en shitstorm.

I løbet af dagen vil vi arbejde med tre cases – en shitstorm fra en kommune, en brokkende bruger, der fylder kommentarsporene med vrede og kritik, og en medarbejder, der er hængt ud ifm. et mobiliseret borgerpres. Cases kombineres med teori og jura i samarbejde med en af KL’s jurister, og endelig skal vi prøve kræfter i shitstorm-laboratoriet, hvor værktøjer som pressehåndtering, guidelines, moderation, samtaleafdækning mv. skal bruges til at håndtere en konstrueret shitstorm.

Dagen afvikles virtuelt i Microsoft Teams den 24. august fra kl. 9.00-16.00.

Arrangement

Temadage Virtuel temadag om krisehåndtering på Facebook