06. august 2019

Podcast giver plads til fordybelse og nuancering

Mangler du en kanal til at kommunikere svært tilgængeligt stof på en let og brugervenlig måde – som tilmed får folk til at blive hængende i længere tid? Så læg vejen forbi Kommunikationsdøgnets workshop om podcast, hvor en producent og en kommune deler ud af tips, tricks og gode erfaringer.

De kommer ikke nødvendigvis af sig selv – lytterne. Men når de gør, kan podcast være en stærk platform til at fortælle gode, nære historier og dele viden ud til både medarbejdere og borgere. 

På årets Kommunikationsdøgn guider podcastproducent Mie Brandstrup, deltagerne igennem en workshop, hvor du kan blive klogere på, hvordan du kommer godt i gang med at podcaste, faldgrupper, formidling og dine potentielle lyttere.

På workshoppen kan du også møde kommunikationsmedarbejder Cornelius Corneliussen fra Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune, som i januar lagde første afsnit af deres podcast ud på det store internet – uden at ane, hvordan det ville blive taget imod.

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2019

Indtil da kan du få et par af Mie og Corneliusses hovedbudskaber her.

Hvorfor er det overhovedet relevant for kommunerne at overveje en ny kommunikationskanal som podcast, når de I forvejen skal holde styr på en hjemmeside og et hav af sociale medier?

Mie Brandstrup:

”Det vigtigste er, at man har lyst til at prøve kræfter med at podcaste og kan se, at det kan give en værdi for kommunens kommunikation. Podcasts giver mulighed for en helt ny type formidling, hvor man både kan fortælle gode, nære historier og dele ud af sin viden. Og gøres det godt, kan man fastholde sine lyttere i lang tid ad gangen. Det er også en god platform til at formidle nørdet viden, intern kommunikation eller som supplement til forskning og rapporter.”  

Cornelius Corneliussen: 

”Meget af vores kommunikationsarbejde i Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune går på at nuancere den viden og debat, der er om folkeskolen. Vi tror på, at vi ved at fortælle om det, som er godt, og det, som er svært, kan øge forståelsen for og tilliden til folkeskolen. Her er podcast et godt medie. For alle kanaler har noget, de er gode til, og noget, de er mindre gode til. Ingen af de sociale kanaler er gode til fordybelse og længde. Derfor er vi begyndt at lave podcast. For at have en kanal med plads til fordybelse og nuancering." 

Hvor er podcast som kommunikationskanal stærk – og hvor er den svag? 

Podcasts giver en unik mulighed for at have sine lytteres udelte opmærksomhed i væsentlig længere tid end fx en video på Facebook.
Mie Brandstrup, podcastproducent

Mie Brandstrup:

”Podcasts giver en unik mulighed for at have sine lytteres udelte opmærksomhed i væsentlig længere tid end fx en video på Facebook. Og så giver det mulighed for at kommunikere også svært tilgængeligt stof på en let og lyttevenlig måde. Derudover har lytterne podcasten lige ved hånden i deres telefoner og kan lytte, mens de er på farten. Udfordringen er, at lytterne ikke kommer af sig selv. Det danske podcastmarked er eksploderet i de senere år, så der er en risiko for at drukne i mængden. Det stiller krav til distributionen af podcasts, at man gennem nyhedsbreve, på sociale medier og andre kanaler gør meget ud af at fortælle om sin podcast. Der er også stadig en stor del af befolkningen, der ikke lytter til podcasts og heller ikke ved, hvordan man lytter. Så det er en god idé at tage sine potentielle lyttere lidt i hånden.”

Cornelius Corneliussen:

”Stemmen. At kunne høre, hvem der taler, hvordan han eller hun føler, og hvor dedikerede de er til emnet. Her er podcasten stærk. Man kan naturligvis godt klippe i citater på lyd, ligesom man kan på skrift. Men man skal være noget ihærdig for at fordreje meningen, og man kan aldrig tage stemmen og betoningen væk. Vi arbejder en del med afarter af employee advocacy i vores kommunikation, og her har podcast bestemt også et ben ind i det arbejde. Her viser vi, at vi ikke bare finder på. Vi finder dem, som mener noget og har lyst til at fortælle. Vi finder ambassadører for vores forvaltning og vores fælles opgave.”  

Hvad er de vigtigste overvejelser at gøre sig, inden man som kommune kaster sig ud i at producere en podcast?

Mie Brandstrup:

”Det er vigtigt at have sin målgruppe for øje og finde de gode historier, som I ønsker at formidle.”

Cornelius Corneliussen:

”Som jeg ser det, er der to overvejelser, man skal gøre sig. 

1. Tør du tro på, at dit arbejde kommer til at bære frugt? Tør du tro på, at lytterne nok skal komme, hvis du laver godt, relevant indhold og sørger for at promovere det alle de steder, du kan komme i tanke om? Det skal du turde. For du får ikke tusindvis af lyttere, hvis ikke du er kendt eller har en stor maskine bag dig. Men mediet lever længe, og måske er det ikke tusindvis, du skal bruge. Måske er det nogle hundrede og den omtale og signalværdi, du får med i kølvandet på at lægge dit indhold ud i verden. 

Det tager ikke nødvendigvis længere tid at lave optagelser end at lave en god pressemeddelelse/strategi eller noget andet kommunikation.
Cornelius Corneliussen, kommunikationskonsulent i Aalborg Kommunes skoleforvaltning

2. Vil du bruge tiden på det? Det tager ikke nødvendigvis længere tid at lave optagelser end at lave en god pressemeddelelse/strategi eller noget andet kommunikation. Det kan være lidt af et puslespil at få tid i folks arbejdskalender, men det, som tager længst tid, er ofte at klippe og efterbehandle." 

 

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2019