30. april 2019

Kreativitet er et stærkt værktøj til at skabe handling, følelser og holdninger

Hvordan sørger man som kommunikatør for – i en travl hverdag med al for lidt tid til rådighed – at finde plads til ideudvikling og kreative processer? Svaret er Coffee Break Innovation.

Den 8. og 9. maj gæster idefacilitator Dan Ravn fra Naked Goat KL’s netværk for kommunale kommunikatører.

Her giver han gode råd til, hvordan ideudvikling og kreativitet kan bruges som et stærkt værktøj i kommunikationsarbejdet – blandt andet med en meget konkret metode ved navn Coffee Break Innovation.

Er du blevet nysgerrig? Så læs mere om hans pointer her, eller tilmeld dig netværket og mød Dan Ravn i enten KL-huset eller på Scandic i Vejle.

Hvordan kan ideudvikling og kreativitet understøtte kommunikationsarbejdet i en kommune?

”Kreativitet er et af de ord, jeg har hørt de mest forskelligartede fortolkninger af. Men i langt de fleste tilfælde bliver kreativitet forbundet med noget, der er sjovt, og som oftest ikke er direkte brugbar i en travl og hektisk hverdag.

Men kreativitet er i virkeligheden et fantastisk værktøj til at løse problemer på nye måder. Kreativitet kan faktisk forklares ret simpelt. Fordi kreativitet er den her eksplorative fase, hvor vi prøver at sætte forskellige elementer sammen på nye måder for at skabe nogle nye resultater.

Specielt indenfor kommunikation er kreativitet et stærkt værktøj til at skabe handling, følelser og holdninger. Uanset om det er på sociale medier eller i tungere intern kommunikation kan man blandt andet bruge kreativitet til at finde på nye måder at engagere og fange en læser.” 

Hvad er coffee break innovation?

”Langt de fleste af de ideer, vi får, er tilfældige tanker, der dumper ned i hovedet på os. Og prøv engang at tænke tilbage på sidst, du fik en VIRKELIG god ide.

Hvor var du? 

Du var sikkert ikke på arbejde, og sikkert heller ikke midt i en brainstorm. Og det er fordi, vi som regel ikke får vores bedste ideer, når vi anstrenger os på at få dem.

Grunden er, at det faktisk er en længere proces at få en idé. En idé består basalt set af, at man bevidst eller ubevidst er blevet inspireret af noget, der så ligger i baghovedet. Og pludselig laver hjernen en forbindelse til en problemstilling, man selv sidder med, og så opstår der en idé. Derfor har vi brug for en proces, der inspirerer os samtidig med, at den skal tillade, at ideerne kan gro.

Coffee Break Innovation er et rammeværktøj, der bryder den kompleksitet ned i mindre bidder, hvor man skridt for skridt går på opdagelse i nye ideer og tanker. Som navnet antyder, arbejder man i korte intervaller af kun 20 minutter. Det giver plads til, at idéerne kan gro. Og hver gang man vender tilbage til dem, kommer man med et nyt mindset og en ny tilgang, der kan gøre ideen endnu bedre.”

Hvordan sørger man for – i en travl hverdag med al for lidt tid til rådighed – at finde tid og plads til ideudvikling og kreative processer?  

”Hele konceptet med Coffee Break Innovation bygger netop på at være mere effektiv på kortere tid. Ved at dele tiden op i korte sprints af 20 minutter bliver det væsentlig nemmere at presse ideudvikling ind i en travl hverdag, samtidig med at vi får vores underbevidsthed til at arbejde for os.”