05. september 2019

"Det gode pressearbejde handler om tilgængelighed, troværdighed og konsistente budskaber"

For kommunikationschef i SAS Danmark, Mariam Skovfoged, har en styrkelse af den proaktive presseindsats været en skal-opgave, og indsatsen har båret frugt. Mød hende på Kommunikationsdøgnet, hvor hun fortæller om arbejdet med at styrke det gode omdømme via pressen.

I 2018 indtog hun førstepladsen i pressechefernes årlige karakterbog – Aalunds PR Barometer – på stærke presserelationer og opsøgende pressearbejde. På årets Kommunikationsdøgn kan du møde Mariam Skovfoged, ansvarlig for presse og kommunikation i SAS. Hør hvordan hun på 3 år har styrket den proaktive presseindsats og haft det som en klar ambition at være mere opsøgende og gøre historierne relevante for medierne. 

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2019

Indtil da har vi bedt hende sætte et par ord på pressearbejdet i SAS Danmark:

Hvad har været dit primære fokus i presseindsatsen, siden du startede som kommunikationschef i SAS Danmark?

”Det primære fokus har været at øge proaktiviteten. Vi er en virksomhed, som danskerne finder interessant at læse om, og det betyder, at vi har mange mediehenvendelser. Derfor er det vigtigt, at vi også selv byder ind med de mange gode historier, vi har, og blandt andet fortæller om vores ruter, vores store investeringer i nye fly og i vores produkt generelt og vores betydning for infrastrukturen. I den proaktive presseindsats er det vigtigt, at man ser historien og gør den relevant for de enkelte medier. Omvendt skal man heller ikke oversælge en god historie.”

Hvad er lykkes godt for jer i presseindsatsen – og hvorfor?

”Vi er lykkedes med at få et positivt billede af SAS i både Sverige, Norge og Danmark. Vi er blandt andet steget meget i omdømmemålinger. Sidste år var vi højdespringer på Berlingske Business Imagemåling, hvor vi sprang frem med 67 pladser. I 2018 fik vi desuden en førsteplads på proaktivitet i PR-Barometeret og endte på Top 20 i alle kategorierne. Det er vi meget stolte og ydmyge over, og vi mener blandt andet, at de gode resultater hænger sammen med, at vi er tilgængelige, konsistente i vores budskaber og troværdige. Vi stiller op, når der er en positiv historie, der skal fortælles, men også hvis der fx har været forsinkelser. Derudover har vi nogle af de bedste kollegaer, som er gode til at møde kunderne i check-in skranken, på vores nye fly eller kollegaer, som sørger for, at bagagen kommer godt af sted. Det hele spiller sammen.”

Oplever du nye krav og forventninger fra medierne ift samarbejdet med en stor organisation som jer?

”Vi oplever ligesom mange andre, at journalisterne sidder med flere historier på en dag, og de skal have hurtigt svar på deres spørgsmål, da de skal videre til det næste. Det er vores job at hjælpe dem med hurtigt at få informationer og svar på deres spørgsmål.”