17. juni 2019

Kommunale kommunikations­rådgivere skal droppe at martyrisere

Hvis du ikke bliver inddraget på det strategiske niveau, bør du arbejde på dine netværk og relationer i kommunen. Sådan lyder det fra Anne Katrine Lund, som er oplægsholder på årets Kommunikationsdøgn.

Mange kommunale kommunikationsrådgivere oplever, at deres rådgivningskompetencer ikke bliver bragt i spil, men at de ofte ender med at blive inddraget til sidst, når pressemeddelelsen, webnyheden eller opslaget på de sociale medier bliver bestilt.

Kommunikationsdøgnet finder sted torsdag den 7. november til fredag den 8. november i Aarhus. Her stiller Anne Katrine Lund, strategisk rådgiver, ph.d. i retorik og forfatter til ”Slå til! Den effektive rådgivers DNA”, skarpt på, hvad du kan gøre for at lykkes endnu bedre som rådgiver. 

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2019

Indtil da har vi bedt hende om at svare på tre spørgsmål:

Hvordan skærper man som kommunikationsrådgiver sin gennemslagskraft?

”Din gennemslagskraft som rådgiver er ikke blot et spørgsmål om din tekniske performance. Den afhænger af dine strategiske relationer og dit mandat i organisationen og er noget, du skal arbejde på hver eneste dag for at lykkes som rådgiver. Desværre er mange mere rådgivere af navn end af gavn, og det er der rigtig mange rådgivere, der er rigtig frustrerede over.

Det handler ikke nødvendigvis om, at der er noget galt med dig som kommunikationsrådgiver og din performance – og at du ikke er dygtig. Det handler ofte om, at du ikke har sikret dig de fornødne relationer og netværk, så du bliver inddraget på det rette strategiske niveau. Måske har de andre ganske enkelt ikke opdaget dig som en kompetence? 

Dine kompetencer skal mere i spil, så du bliver brugt bedre – og andre får øjnene op for, at kommunikation ikke er ligesom at bestille den sædvanlige nummer 47 på det lokale pizzeria
Anne Katrine Lund, strategisk rådgiver

Dine kompetencer skal mere i spil, så du bliver brugt bedre – og andre får øjnene op for, at kommunikation ikke er ligesom at bestille den sædvanlige nummer 47 på det lokale pizzeria. Men det er også din opgave at få dem til at forstå, hvad der er på menuen – og hvad du helt konkret kan bidrage med.

Du er nødsaget til at gå konstruktivt til værks over for dig selv. Det nytter hverken noget at slå dig selv oveni hovedet – eller at opføre dig som en martyr og give alle andre skylden for, at de ikke har forstået din eller kommunikationskontorets værdi.”

Hvilke udfordringer oplever du oftest, at de kommunale kommunikationsrådgivere står overfor?

”Rigtig mange gange er det desværre forberedelsen, der ikke er optimal. Mange kommunikationsrådgivere forbereder fantastiske løsninger, men glemmer at forberede sig på selve rådgivningen:

Hvordan vil du skabe lydhørhed, få skabt forståelse for, at det er den rette løsning – og få skabt det rette samspil, ejerskab og mandat? Det bliver ofte endnu sværere af, at vi som rådgivere bliver inviteret for sent ind i processerne, så det kan være rigtig svært at få lov at gøre den bedst mulige forskel.

Som kommunal kommunikationsrådgiver arbejder du samtidig i et spændingsfelt, hvor du skal kunne navigere i forskellige dagsordener og være god til at forstå magtens veje
Anne Katrine Lund, strategisk rådgiver

Som kommunal kommunikationsrådgiver arbejder du samtidig i et spændingsfelt, hvor du skal kunne navigere i forskellige dagsordener og være god til at forstå magtens veje. Ofte skal du skabe mening i noget, der ikke giver mening, men er en del af det politiske spil. Og det kan være vanskeligt – ikke mindst internt. Derudover kan uenigheder mellem stabsfunktioner give nogle benspænd, der gør, at det kan være svært at få det mandat, du har brug for.

Derfor er det helt afgørende, at kommunale kommunikationsrådgivere er omstillingsparate og gode til at skabe en retning. Også når den er svær at finde.”

Hvad skal der til for at få andre til at lytte til sine råd?

”Helt praktisk er det et spørgsmål om at forberede sig retorisk, strategisk og psykologisk rigtigt på at gribe mulighederne klogt an i rådgiverrummet. 

Du skal have aflæst situationen retorisk klogt, så du ved, hvad der er på færde, og hvordan du bedst bidrager
Anne Katrine Lund, strategisk rådgiver

Du skal have aflæst situationen retorisk klogt, så du ved, hvad der er på færde, og hvordan du bedst bidrager. Du skal strategisk have forankret dine argumenter og have dokumentationen spidset til. Og du skal have aflæst psykologiske snubletråde, så du kan agere klogt.

Sidst, men ikke mindst, skal du have taget dig selv i ed, så du er den stærkeste version af dig selv – lige netop når du træder ind i rådgiverrummet og skal mestre det hele. Det er ikke spor let, men det er jo også netop det, der gør det så sjovt, udfordrende og altid foranderligt at være rådgiver.”

Arrangement

Konferencer og messer Kommunikationsdøgn 2019