07. maj 2020
Tværgående ledelse kræver vedholdenhed hos cheferne
Vi skal være bedre til at lytte til borgerne for at kunne forstå, koordinere og samarbejde om at fjerne unødige forhindringer på vejen mod et fælles mål. Det har længe været en målsætning i den offentlige velfærd. Men det er ikke så ligetil. Lovgivningen er ofte sektoropdelt, økonomien ender i adskilte kasser, den stærke fagprofessionelle tilgang kan udfordre samarbejdet med andre fagprofessioner end ens egen, og borgernes forventninger til offentlige indsatser modsvarer ikke altid mu lighederne.
Men heldigvis udfordrer mange den siloopdelte, offentlige sektor ved at tænke og arbejde tværgående – både i egen organisation og på tværs af sektorer. Og her spiller cheferne en væsentlig rolle. Nyt magasin fra Væksthus for Ledelse belyser, hvordan chefers adfærd er med til at skabe bedre sammenhæng i de offentlige velfærdsindsatser med borgerne som centrum.
”Chefernes betydning kan ikke undervurderes. De har et tværgående perspektiv i organisationen. For at lykkes med en sammenhængende og tværgående indsats, skal cheferne være vedholdende. Her er ingen standardløsninger. Men den tværgående ledelse erstatter ikke den daglige og faglige ledelse. Begge dele er vigtige,” siger Solvejg Schultz Jakobsen, sekretariatschef i KL og formand for Væksthus for Ledelse.
Kontaktpersoner
Per Møller Janniche, KL, pemj@kl.dk
Laura Thors Calaña, Danske Regioner, ltc@regioner.dk
Dorthe Storm Meier, OAO, dsm@oao.dk
Om Væksthus for Ledelse
Bag magasinet står Væksthus for Ledelse – et samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet om at udvikle og synliggøre god ledelse i kommuner og regioner.
Læs mere på www.lederweb.dk