Kontakt
Jan Struwe Poulsen
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3234
Email: jtp@kl.dk
Traditionelt tilrettelægges projekter efter at skabe specificerede leverancer, og succesen måles, når projektet afleveres. Men hvorfor ikke drive projekter efter gevinster i stedet? Hvorfor ikke inddrage den vigtige forandringsskabende periode efter projektaflevering, så vi bedre kan sikre, at projektet leverer reelle gevinster for brugere og interessenter? Chefkonsulent Kaare Pedersen fortæller her, hvordan vi bør se anderledes på forholdet mellem leverance og gevinst.
Det sker desværre ikke sjældent, at et projekt afsluttes, og alle succeskriterier ved leverancerne er opfyldt - og alligevel bliver projektet aldrig rigtig den succes, man havde forventet. Et it-system bliver indkøbt og sat i drift, en bygning bygges, eller en organisationsændring sættes i søen. På papiret ser alt fint ud, og ved leverance kan der sættes hak ved alle succeskriterier. Alligevel kan projektet ikke helt siges at være en succes, selv efter halve eller hele år. Hvad gik og går der galt ved sådanne leverancedrevne projekter?
Chefkonsulent Kaare Pedersen har i årtier rådgivet og faciliteret projektorganisationer i at arbejde bedre, og han anbefaler, at vi arbejder mindre leverancedrevet og mere gevinstdrevet.
"Et gevinstdrevet projekt er hele tiden forankret i de effekter, der skal komme ud af projektet. Man er optaget af, hvilke forandringer, der skal ske, og hvilken positiv forbedring som projektet sætter i gang, for os selv og for borgerne," anbefaler Kaare.
Altså: Mere fokus på effekter og gevinster, og så kan man til gengæld være mere fleksibel angående de produkter, som projektet skal levere. Det er jo rigtige, levende mennesker, der på et tidspunkt skal bruge projektets produkter, enten som leder og medarbejder eller som borger og virksomhed i en kommune. Derfor er det vigtigt at inddrage slutbrugerne og interessenterne i projektet: Deres faglige anbefalinger, ønsker, behov og erfaringer, deres kultur, adfærdsmønstre og pejlemærker er afgørende.
Idealet for alle projekter uanset form er det samme: At levere reel værdi for brugere og interessenter. Hvad er det så, som gevinstdrevne projekter særligt kan for at levere på det ideal? Kaare Pedersen peger på tre udvalgte greb, som bidrager til succes.
Den 5. og 6. december 2023, kl. 9.00 - 16.00 begge dage, tilbyder KL et todages kursus i gevinstdrevne projekter. Her vil chefkonsulent Kaare Pedersen være underviser. Kurset foregår i KL-Huset, Weidekampsgade 10, 2300 København V.
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3234
Email: jtp@kl.dk