22. september 2021

Borgerrettet kampagne om stærke kodeord

Fællesoffentlig kampagne om "Familien kodestærk" skal sætte fokus på stærke kodeord i oktober, som er national cybersikkerhedsmåned.

Baggrund

Danskernes digitale liv hænger uløseligt sammen med brugen af kodeord. Vi skal bruge kodeord til både mail, netbank, sociale medier, online spil og for overhovedet at kunne få adgang til computeren. Kodeord beskytter vores oplysninger – hvis de altså er stærke og ikke genbruges eller deles. Dette forbliver en udfordring for danske borgere. I rapporten ”Danskernes Informationssikkerhed 2020” kan man læse, at kun 16 procent af danskerne i høj/meget høj grad bruger kodeord som er mindst 12 tegn og ikke genbruges på tværs af tjenester.

KL har sammen med Digitaliseringsstyrelsen og Danske Regioner derfor tilrettelagt og igangsat kampagnen ”Familien kodestærk”.

Den primære målgruppe i kampagnen er borgere i alderen 35-55 år med børn, og resten af den voksne befolkning er sekundær målgruppe.

Kampagnens indhold

Kampagnen løber i hele oktober måned og består bl.a. af:
– En film om en familie, der har forskellige dårlige vaner med deres kodeord. Datteren laver alt for nemme kodeord, faren bruger samme kodeord til alt, og sønnen deler sit kodeord med alle han kender.
– To værktøjer til at udvikle stærke kodeord gennem brugen af forskellige billeder samt at skrive sit #KodeordSomEtHashtag – eksempelvis
– En række konkrete råd til brugen af kodeord

Hele kampagnen er tilgængelig på sikkerdigital.dk/kodeord.

På siden kan du afprøve de værktøjer, der er en del af kampagnen.