22. april 2021

Derfor bør du overveje at tilmelde dig KL’s Masterclass om anskaffelser af it

Specialkonsulent i KL, Dan Bjørneboe underviser på KL’s kommende masterclass om anskaffelser af it. Han understreger kompleksiteten omkring it-anskaffelser og hvilke ting du skal være opmærksom på.

Kompleksitet og høje krav

Kommunerne mærker ofte, at kompleksiteten stiger, når de skal forhandle om nye kontrakter og it-løsninger til kommunen. Jura, teknologi, forhandlingsteknik, økonomi og digital strategi for jeres systemlandskab skal gå op i en højere enhed, og der er både politiske og administrative krav om et godt forhandlingsresultat – hver gang.  

"Indkøb og anskaffelse af IT er en kompleks opgave. I hvert fald når man skal have succes både med selve anskaffelsen og med IT-løsningen gennem hele kontraktens løbetid," siger Dan Bjørneboe.

Masterclassen tager hånd om nogle af de udfordringer, man møder. Det gælder både dialogen med kommunens fagområder, før man anskaffer it, med leverandøren under og efter anskaffelsen og opfølgningen med både leverandører og fagområder efter anskaffelsen.

Dan Bjørneboe er cand.jur. og har omfattende ekspertviden og praktisk kommunal erfaring i krydsfeltet mellem digitalisering og jura. Der er en række forskellige lovgivninger, som påvirker indkøbet af IT og ”det kan være svært at gennemskue. Selv for en jurist” siger Dan Bjørneboe. Han kan hjælpe med give noget af overblikket, så man som eksempelvis indkøber ved, hvor man skal kigge hen både før, under og efter en anskaffelse.

Kend dig selv

Det væsentligste er at vide, hvad man reelt har brug for. Leverandører er rigtigt gode til at beskrive fordele ved netop deres løsninger. Men dækker det i realiteten jeres behov? Hvis en leverandør siger, at en løsning kan indberette direkte til Danmarks Statistik og det så viser sig, at man skal have en person ansat til at finpudse data, før de kan indberettes, påvirker det den forventede gevinst i negativ retning.

Derfor siger Dan Bjørneboe at det helt grundlæggende, at du som indkøber kender dig selv. Derudover er det væsentligt at tænke langsigtet og strategisk fra starten. ”Husk, at du får, hvad du betaler for. Fokuserer du ensidigt på prisen, når du køber it, så sparer du muligvis penge i første omgang. Men succes med it-anskaffelser kræver en god relation mellem kommunen og leverandøren gennem hele systemets levetid” afslutter han.

Masterclass giver deltagerne generelle kompetencer i at være opmærksomme på leverandørens forretningsmodel. En god handel forudsætter, at begge parter er tilfredse.

Læs hele programmet eller tilmeld dig nedenfor:

Arrangement

Masterclass om anskaffelse af it

Stå stærkere, når i forhandler om ny it til kommunen