23. marts 2020

Kommunale erfaringer med selvbetjeningskomponenter

Som en del af Programmet for sammenhængende digital borgerservice har KL sammen med en række kommuner undersøgt potentialet for fælles tiltag og erfaringsdeling på selvbetjeningsområdet. Erfaringerne fra de tre projekter er samlet i tre rapporter med anbefalinger til selvbetjeningsområdet.

I løbet af 2018-2019 har KL gennem tre pilotforløb sammen med fem kommuner undersøgt muligheder for, at kommunerne kan udvikle gode selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i funktionelt genkendelige elementer.

Herunder har vi kigget på en række af de funktionaliteter eller konventioner, som vi som brugere selv forventer at møde i digitale sammenhænge, hvad end det er i privat eller offentligt regi – som fx indkøbskurven, track and trace-funktionen, kvitteringen osv. Funktionaliteter, som er genkendelige og nemme at bruge og derfor er med til at give en sammenhængende og troværdig serviceoplevelse.

Pilotprojekterne inden for track and trace har været sammen med Aarhus, Aabenraa og Skanderborg kommuner. Pilotprojektet omkring guide har været udført sammen med Syddjurs Kommune, og pilotprojektet omkring samtykke har været sammen med Odense Kommune.

Du kan nu læse rapporterne med konklusioner og anbefalinger på kl.dk.