02. maj 2019
Fremtidens digitale kompetencer for medarbejdere
Eksemplerne er mange, f.eks. entreprenørenheder, der modtager digitale indberetninger fra borgere om huller i veje, lærere, der anvender digitale læremidler, halinspektører, der skal indarbejde digital pladsbooking i det daglige arbejde, dataunderstøttede beslutninger på socialområdet og indførelse af velfærdsteknologi som vasketoiletter, sensorer mv i hjemmepleje og på plejehjem.
Der tales ofte om digitale kompetencer, uden at der sættes yderligere ord på, hvad det er. Der findes ikke klare definitioner på digitale kompetencer, og derfor er kompetencehjulet KL's bud på beskrivelse af en række generiske digitale kompetencer, som samtlige medarbejdere i fremtiden skal kunne enten det hele eller dele af. Alle bliver nødt til at orientere sig mod at mestre digitale kompetencer.
KL har udviklet et omfattende materiale, der beskriver fremtidens digitale kompetencer, og bud på, hvordan man kan arbejde med kompetencerne:
- En introduktion til indholdet i kompetencehjulet
- Værktøj til dialog om digitale kompetencer
- Kommunale casebeskrivelser, der beskriver en lang række medarbejderes konkrete møde med digitale udfordringer
- Gode eksempler på arbejdet med digital kompetenceudvikling
Publikation Fremtidens digitale kompetencer
KL udbyder en række kurser og uddannelser, der kan understøtte medarbejdernes digitale kompetencer.